Skrevet af: S. Leth, 28. marts 2010 kl. 17.49
Hej
Vi har haft sneskimmel i græsplænen og vil efterså med græsfrø på de områder der er værst ramt her om en 14 dages tid. Er der nogen der ved om man både kan efterså samtidig med at give plænen gødning ? jeg tænker kan det svie frøene hvis de kommer i forbindelse med gødningskuglerne ?
Skrevet af: Lise D, 28. marts 2010 kl. 17.56
Det er faktisk et godt spørgsmål - jeg havde egentlig tænkt mig at gøde (gav kald sidste weekend) næste weekend og efterså med græs de bare pletter om to- tre ugers tid.
Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 18.17
Det vil jeg mene at de godt kan ,altså tage skade, da det jo er salte man udstrør. Men der skal dog meget til .
Hvis du bruger en organisk gødning, eksempelvis tørrede kyllinge piller får du ikke de samme problemer og den kan du godt udbringe nu . Ellers ville jeg vente med at udstrø kunstgødningen når der er godt gang i spiringen, da græsset vil have nemmere ved at opsamle det . Hvis du har gammel græs tilbage , som ikke er skadet af sneskimmel kan du give gødningen sidst i april selvom du plet-sår her og der .
Skrevet af: S. Leth, 28. marts 2010 kl. 18.34
Hej Søren m.fl.
Vi har masser af græs der ikke er skimmelramt - så for at slå det fast - hvad er så bedst ? at gøde nu eller efterså græs nu ? for kunne man ikke gøde nu og så om en mdr. hvor der er det varmere kunne efterså med græsfrø ?
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. marts 2010 kl. 19.53
Verden er uberegnelig, jeg VIL kun have urtehave, men det forsøges at det SKAL være græsplæne. Der er dog den trøst at jeg døjer ikke med sneskimmel - eller dog? Og jeg er fri for spørgsmålet om det skal have kunstgøning, for jeg har det ikke. men min havekultivator har fjernet mine muskelinfiltrationerne i skuldrene, og jeg ønsker ikke at få dem tilbage, hvis nogle har modtaget dem, men ellers anskaf urtehave med håndkultivator. håp
Skrevet af: Søren S Duun, 29. marts 2010 kl. 13.50
Bruger du kunstgødning nu risikere du udvaskning af det . Det er især kvælstoffet som kan udvaskes .
Hvis april sætter ind med en masse regn skal du regne med at for hver 1 mm. regn, som falder ned på jorden vil vandet og de let tilgængelige salte, der så opløses ryge ca 10 mm ned i jorden .
Regner det derfor med 30 mm i hele april, vil gødnings vandet ligge ca. 300 mm (eller 30 cm) længere nede i jorden .
Hvis vi lod græsset gro ville rødderne måske kunne komme ned og hente det . Men da vi jo klipper græsset i en højde af 2 - 4 cm når deres rødder ikke så lang ned . Her gælder det også at for hver 1 cm græs som er over jorden er der ca 10 cm rødder under jorden . Ved de 3 - 4 cm vil rødderne kun nå 30 - 40 cm ned i jorden . Søg derfor for at der er god vækst i dit græs når du gøder den .
Jeg ville så først og gøde bagefter . Den smule græsset bruger af gødning i starten er så lille og er der sikkert i forvejen . Når du gøder din græsplæne er det en god ide at det sker en regnvejrs dag , så gødningskuglerne ikke ligger på græsset og svider det . Så hold øje med vejr-udsigten og ellers vand lidt . Måske kan du også klare det med nogle vandkander . Det er ikke så meget du skal bruge .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Efterså græsplæne efter sneskimmel