Forum

Pintobønner – dyrkningsmetode.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 27. marts 2010 kl. 8.46

Ligger inde med et kilo tørrede pintobønner fra vinterens forråd og er interresseret i viden/ erfaring om dyrkning af denne bønne herhjemme. Dyrker i forvejen mange forskellige bønner, men har ikke prøver denne her :)

Høj - Lav ?

Forkultivering el. direkte på friland?

Hvilken md. og jordtemperatur?

Forårshilsner
Jeanet

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 11.49

Sådan som jeg læser det er det tvivlsom om den kan vokse herhjemme , men under alle omstændigheder først når det bliver varmere . Alle bønner skal have mindst 14 graders varme i den jord de skal vokse i, ellers rådner de . Via dette link www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/aerter_og_boenner/174.html kan du læse meget mere om dyrkning af bønner .

Hvis du læser længere nede på denne hjemmeside står der også lidt om den . translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Common_bean&ei=2COvS7r-G4Pu-AaUxpGqDQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CBAQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dpinto%2Bbeans%26hl%3Dda%26rlz%3D1R2SUNC_daDK368 Ved at søge på "Pinto beans" kan du finde flere oplysninger . Søger du yderligere på "growing pinto beans" kan du også finde lidt mere viden . F.eks dette translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.ehow.com/how_4885931_grow-pinto-beans.html&ei=qyWvS7PrH87b-QatoP23DQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CBQQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dgrowing%2Bpinto%2Bbeans%26hl%3Dda%26sa%3DG%26rlz%3D1R2SUNC_daDK368

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 28. marts 2010 kl. 12.44

Tak for svar & links.

Fandt selv lidt info hos Camilla plum, under frø.

Halvhøj stangbønne. Kan spises som unge bælge eller friske modne bønner uden bælg. Stort udbytte, meget velsmagende.

3 Frø i hver potte i april (drivhus) - plantes ud når jordtemp. er minimum 10 plus. Det lyder lige så enkelt som de sorter jeg allerede har afprøvet - så den får en chance i min lille have ;)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 13.33

Du kan også lige tjekke holdbarheds datoen , eller evt. lave en spiretest og på den måde udelukke at frøene ikke er for gamle . Hvis ikke de spire er de heller ikke værd at spise .

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 28. marts 2010 kl. 14.39

De kan "holde sig" til nov. 2011 - men god ide med spiretest.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 1. april 2010 kl. 9.24

Efter 4 dage, var der 100% spiring på 17 pintobønner :o)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. april 2010 kl. 13.21

Sådan skal det være . Frø med meget fedt kan nemt blive harske i varmen og så smager de grimt og skal kasseres.
Jeg vil også tro at det gælder for spireevnen . Men med den fine spireprocent har du større held med dem .
En anden ting , som jeg tænker på er om de kan nå og modne under danske forhold . Men hvis der er tale om den samme sort som Camilla sælger, skulle den være god nok . Ellers er det vel ikke verdens undergang ?. Held og lykke med dem .

Nyt svar til emnet »Pintobønner – dyrkningsmetode.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pintobønner – dyrkningsmetode.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider