Forum

Tomater

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Leth, 24. marts 2010 kl. 17.14

Jeg har sået en masse tomatplanter og de er kommet fint op. De er ca. 10 cm nu. De får kunstlys eftermiddag/aften og tidlig morgen igen. Der er lavet en bagvæg af sølvpapir men syntes ikke noget af det hjælper på at de skal rette sig lige op??

Derudover er de to kimblade de startede med at få begyndt at blive lys gule - og slet ikke så frisk grønne mere - er dette normalt ? De får vand efter behov så mangler det ikke og er heller ikke overvandet. Goe erfaringer modtages gerne.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. marts 2010 kl. 21.46

Det er normalt at kimbladene visner og falder af , kunstlys på denne her årstid er stort set overflødigt , vi har passeret jævndøgn så nu er dagene længere end natten, lyset der kommer ind fra solsiden vil altid være mere intens end baglyset fra alu , det bedste er et stort sydvindue , men planter i vinduer vil altid søge efter lyset og nok blive lidt skæve.

Mvh. Svend Høst

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 24. marts 2010 kl. 22.24

Svend Høst - Det er ikke normalt at kimbladene falder af når planterne er så små.

Der er et eller andet galt, men hvad det er tør jeg ikke gætte på, uden at have set planterne.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. marts 2010 kl. 22.56

Søren !!!!!!!!!

Jo det er helt normalt , det har mine planter altid gjordt , jeg har nogle tomater stående på 6 cm højde og der er kimbladene visnet væk , de omtalte planter er 10cm , så det er på tide at de smider kimbladene.

Mvh. Svend Høst

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 24. marts 2010 kl. 23.32

Hvorfor alle de udråbstegn?

Som sagt, nej - det er ikke normalt. Spørg enhver gartner der dyrker tomater. Bare fordi at dine planter gør det, gør det ikke normalt.
Alle mine har stadigt deres kimblade, og de er alle mellem 15-40 cm.
Så vil du ud fra det konkludere at det er mine eller dine planter, der er noget galt med?

Måske står jeres planter for koldt om natten? Hvis vinduerne er dårligt isolerede, kan det faktisk blive ret koldt i vindueskarmen på denne årstid.

Mvh.
Søren

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. marts 2010 kl. 8.41

Kimblade skal kun være der indtil de blivende blade kan tage over og starte fotosyntese , derefter visner de / bliver afkastetet .

Mvh. Svend Høst

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 25. marts 2010 kl. 10.30

Okay, det må jeg lige huske at fortælle mine tomatplanter, chili, auberginer osv... Der må jo være noget helt galt med dem, når deres kimblade ikke visner og falder af :D

Du har helt ret i at kimbladene normalt falder af på et tidspunkt, men kimbladene skal ikke falde af når planterne kun er 10 cm. høje.. så er der noget galt.

Jeg gider ikke at bruge mere tid på denne tråd nu, men jeg håber at S. Leth's planter klarer den, og at du ender med at få nogle fine produktive planter.

Mvh.
Søren

Nyt svar til emnet »Tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider