Skrevet af: Merete Vinje, 12. marts 2010 kl. 13.13
Det gik ellers lige så godt - min rosmarin stod i en lun krog, tæt på huset, og havde klaret 7-8 vintre i fin stil, så den efterhånden var blevet næsten 2 meter høj.
Men så blev det vinter for alvor i DK, og nu ser den stakkels rosmarin meget brun og trist ud. Måske er det ønsketænkning, men jeg håber på, at den begynder at skyde igen, hvis jeg skærer den helt tilbage. Er der nogen, der kan be- eller afkræfte mit håb?
Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2010 kl. 13.25
Hvis den inde under barken stadig er grøn er der håb .
Det kan du se , hvis du med en negl kradser lidt i barken .
En anden metode er at du kan bøje nogle af grenene forsigtig ned og knække den og er brun er der ingen liv . Er du i tvil så lad den stå og er der ingen liv at se i maj - juni skal den i komposten .
Den kan sagtens skyde fra gammel ved . Men i år har klimaet ikke været gode ved dem og min egen har også fået en del svdninger . Min har stået i over 3 år uden at der tidligere var sket svidninger .
Skrevet af: Mogens; E., 12. marts 2010 kl. 16.29
Hej Merethe.
Min gamle Rosmarin ser heller ikke alt for godt ud efter denne vinter. Du må ikke begynde at beskære på nuværende tidspunkt, for kommer der mere nattefrost bliver skaderne værre. Vent og se om ikke den har overlevet og prøv så det med neglen som Søren beskriver. Hvis der en del grønne nåle inde i midten af planten, hvor der har været læ, kommer den nok igen da det er en temmelig sejlivet plante.
Skrevet af: Søren S Duun, 13. marts 2010 kl. 15.04
Jeg er bange for at jeg også har en rosmarin , der er stået ud . Jeg har haft den omkring fire år og havde glædet mig til at den muligvis ville blomstre i år , men desværre .
Det er ellers første gang , at jeg har haft den så længe og så stor . Endvidere havde jeg sidste år fundet en krybende rosmarin, der også har fået frost i vinterens løb.
Jeg er spænd på hvordan min Musa Basjoo har det . Den var ret stor i sommer . I efteråret er den blevet beskyttet og
pakket ind i bikasser, der er foret med visne blade . Jeg kan se at den vokse lidt , så snart det ikke er frost .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frostskadet rosmarin