Skrevet af: Wina Fiona, 11. marts 2010 kl. 11.50
Sidste år gik jeg igang alt for tidligt med at tilså mine vindueskarme.. Lange ranglede blegfiser kom der bare ud af det.
Nu sidder jeg bare og venter og venter..
Er I andre gået igang?
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. marts 2010 kl. 12.24
Ja - det er et stykke tid siden, men jeg snyder jo også og giver ekstra lys... Og vil prøve at få tomater i drivhuset allerede i maj måned, så jeg såede de første for 2 måneder siden.
Men det er fint at få sået nu, så sæsonen ikke kommer til at starte alt for sent. Og skulle de blive lidt ranglede, så må de bare plantes dybt, når du planter dem om.
Skrevet af: Wina Fiona, 11. marts 2010 kl. 12.31
Jeg har ikke noget drivhus, så det er dirkete fra køkkenvinduet og ud i haven.. Men så vil jeg da osse gå igang nu :-)
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 11. marts 2010 kl. 19.48
Jeg såede det første lille hold for et par uger siden. De kom op i løbet af et par dage, og blev noget langstrakte, så nu har jeg sat dem under lys. Resten venter jeg med til sidst i marts - en del af dem skal på friland, så der er ikke nogen hast.
Skrevet af: Svend Høst, 11. marts 2010 kl. 21.06
Hvis tomatplanterne er blevet ranglet og langstrakte ,når udplantningstiden kommer, grav et pænt stort plantehul , gerne et par dage før, så jorden kan blive mere varm , og måske også lidt dybt(hvis jordtemperaturen er god) og pil alle de nederste blade af tomatplanten, sæt den ned i hullet og vikle den bladløse stamme rundt i hullet , så kun de øverste blade er over jord , fyld op med jord og vand godt, hurtigt vil der fra stammen udvikle sig masser af eksta rødder , som vil give en flot og frodig plante.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Mogens; E., 11. marts 2010 kl. 21.15
Hej Wina.
Så vidt mulig sår jeg mine tomatfrø i vinduskarmen i slutningen af marts. Sidste år skulle vi så på ferie i slutningen af april hvor tomatplanterne var pænt store og naboen skulle passe dem, med det resultat at de blev druknet. Forfra med en ny portion frø den første uge i maj. De groede som bare pokker og gav en flot høst på friland. Så hvis du har tålmodighed så bare vent med at så dine frø, så undgår du også for meget nattekulde når de er plantet ud i haven.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvornår er det tid til tomaterne…?