Skrevet af: Søren K., 10. marts 2010 kl. 14.42
Jeg har et nok lidt banalt spørgsmål, men jeg har købt nogle Jiffy briketter til at så tomatfrø i og havde egentlig tænkt mig at bruge dem i en speedling bakke, men jeg er lidt i tvivl om hvordan man bærer sig ad mht. Jiffy briketterne ?
Skal man bare putte dem i vand og så lægge frøet i den fordybning som er i midten af briketten eller hvordan virker de ?
Som sagt - måske lidt banalt, men der følger ikke en brugsanvisning med, og jeg har ikke prøvet det før.
Håber I kan hjælpe.
Skrevet af: Steen Jakobsen, 10. marts 2010 kl. 15.46
Der er ikke meget der er lettere. Du lægger bare brikkerne i en gammel kødbakke eller lignende, lægger ét frø i fordybningen på hver brik hvorefter du vander dem. Keine hexerei, det virker fint, jeg er bare for nærig til at bruge dem. :-)
Steen.
Skrevet af: Brian Jensen, 10. marts 2010 kl. 23.58
jeg bruge jiffy og jeg syntes det er maget godt til opstart af småplanter
men jeg er ved at regne ud på hvor maget vand de skal have de jiffy men det er en kunst og ramme det tal
Skrevet af: Søren K., 11. marts 2010 kl. 9.22
Tak for svarene.
Jeg skal bare lige have en ting på det rene - vil det sige, at man blot lægger frøet på toppen af briketten og vander og altså IKKE behøver at dække frøet med lidt jord ??
Skrevet af: Søren S Duun, 11. marts 2010 kl. 11.29
Du kan også vælge at forspire dem på et kaffefiltre .
Hvis jeg har gamle frø liggende eller frø jeg selv har høstet og er i tvivl om de vil spirer gør jeg det ,at jeg ligger dem på et fugtig gennemvædet kaffefiltre og venter nogle dage med at se til dem .
Herefter tager jeg det antal jiffy potter som jeg vil så i og lader dem suge alt det vand de overhoved kan í ca 10 minutter og putter herefter frø-spirene forsigtig heri . Et eller to i hver . Så ved jeg også hvad der har været liv i og kan evt kassere den svageste senere.
Jeg har tit erfaret at jeg måtte kassere for mange jiffypotter på den anden måde og det bliver også for dyrt i det lange løb .
Denne metode kan selvfølgelig kun benyttes til de store frø .
Ellers kunne det god gå hen og bliver lidt af et pille arbejde .
Men hjemmehøstet tomatfrø er dette en god metode . Frø af meloner og agurkefrø er det velegnet . Kaffe filtre er som regel også steril og så kan de komposteres bag efter .
Skulle frøene voksede sig fast i kaffefiltret klipper du dem bare ud og planter det hele . Kaffefiltret skal nok forgå hurtigt .
Husk at det skal være de ubleget kaffefiltre du skal bruge hertil.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jiffy briketter