Forum

Roser.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Siesing, 9. marts 2010 kl. 15.22

Hej jeg har fået nogle klatreroser(Chrysler Imperial) som jeg gerne ville vide hvordan jeg planter og beskærer ? De er klatre roser og gror opad, så har fået afvide at de skal beskæres på en anden måde!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2010 kl. 1.04

Hej Pernille

Prøv lige og se i denne artikel om ikke du kan finde svaret her www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/roser/272.html
Hvis ikke skal jeg nok finde noget andet til dig . Jeg er næsten 100% sikker på at der er en eller anden , som har beskrevet det på dennes hjemmeside. Søger du på beskæring af roser i Google kan du gå op i billeder og finde nogle illustrationer over måden du beskære dem på . Ellers findes der også politikens bøger om beskæring .
Det er nemmere at se det for sig hvis man også har nogle tegninger , der beskriver det .

Klatreroser bliver flottere og flottere jo mere de vokser og man skal ikke bare beskære dem, uden at vide hvorfor .
Ofte er det hvis der er noget dødt herved eller hvis man vil udtynde i nogle af skudene . Men hvis du lige har plantet dem skal du bare værne om dem og først klippe/udtynde i dem om nogle år .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Siesing, 12. marts 2010 kl. 12.47

Tusind tak Søren. Jeg venter lige med at plante dem udenfor til næste mdr, så de ikke får frost. Har googlet det, men ville lige hører med klatreroser.

Tak for hjælpen.

MVH.
Pernille

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2010 kl. 13.17

En gylden regel er at man ikke skære mere af end man med sikkerhed ved skal af . Døde grene skal naturligs væk . Visne blomster skal også fjernes, muligvil skal der tyndes lidt ud i de gamle.
Lægger man snittene rigtigt på roserne (lige over en knop får man hellere ikke en masse stappe senere .
Man kan altid fjerne noget mere , men ikke sætte det på igen . Derfor er beskæringen en lille smule omfattene men ikke svære end at alle kan lærer det . Det gælder om at opservere hele tiden .

Jeg selv havde svært ved at se logikken og blev nærmest åndsvag over at de illustrationer , som var i bøgerne, ikke lignede mine roser. Senere kunne jeg nemmere se logikken .

Politiken og Gyldendal har begge udgivet bøger med nogle gode illutrationer her i .

Nyt svar til emnet »Roser.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Roser.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider