Skrevet af: Hoda M., 6. marts 2010 kl. 16.34
Hej, jeg er helt ny her og ville høre om det er muligt at bruge de tomme dåser (fra fx ananas og hakkede tomater) til at dyrke tomater i... synes det kunne være en sjov lille ting at have da jeg ikke har en have eller et drivhus.
desuden skal jeg høre hvornår det er bedst at så frøene og hvordan man egentlig gør? jeg har kigget lidt på nettet, men det kunne være dejligt at få nogle tricks med fra nogle garvede mennesker :)
mange forårs hilsner og på forhånd tak, Hoda
Skrevet af: Lilium J., 6. marts 2010 kl. 18.44
Ja det er da muligt.
Jeg har imidlertid altid undret mig over at Amerikanere ( og jeg har været derovre ! ) ynder at bruge alt andet end potter til dyrkning af hvadsomhelst.
Det er som om de ikke kender plastic eller lerpotter, men dyrker ting i aflagte gummistøvler, tomme olivendåser , gamle bildæk m.m.-you name it og ikke kan se at det ser hæsligt ud.
De har endvidere den blokering at de synes at det er kønt!
Hvorfor i alverden det ?
En almindelig dansker må have mere end rigeligt med potter fra aflagte orkideer, stauder m.m. hvor man kan så sine frø-hvis ikke må familien da være leveringsdygtige-ellers er der en genbrugsstation på ethvert hjørne i det meste af Danmark.
Potter af plastic eller ler er utrolig velegnede og kan bruges igen og igen-jeg tror jeg har mere end 500 potter til rådighed i alle størrelser til hvad jeg skal så-så hvorfor i alverden bruge aflagte dåser m.m. de kan alligevel ikke husere en tomatplante der skal give et udbytte.
Her skal vi over i 30-40 L og skal enten plantes ud i jorden ( det bedste ) eller i en plantesæk.
Tak fordi jeg endelig fik mulighed for at spørge om hvorfor nogen synes det er smukt/ interessant at dyrke noget i en aflagt ananasdåse.
Hvad angår tomater, chili og peber er min sådato gennem 25 år d. 7-3- så imorgen sår jeg!
Dette giver mig som landbeboer i Sydsjælland anledning til at sige at min tur til Hillerød d.d. var endnu en slem oplevelse.
Magen til skidt langs vejsiderne skal man til UK for at opleve.
Plastic, madbeholdere fra Mc Donald, flasker dåser m.m.
Vi er blevet nogen vejsvin der kaster alt ud af bilerne.
Endnu engang er jeg blevet bekræftet i min beslutning om at holde mig langt væk fra svineriet omkring København.
Sørgeligt er det at regeringen synes at vi alle skal bo derinde!
Man må græmmes!
Skrevet af: Søren, 6. marts 2010 kl. 19.37
Lilium J: Sikke et dejligt positivt indlæg at komme med, til en helt ny bruger på dette forum :)
Vi har jo så mange brugere herinde i forvejen, at det kan være en fordel at skræmme nogle af de nye væk...
Nå, for nu at svare på dit spørgsmål Hoda!:
Du kan da godt så tomater i diverse dåser, æsker osv. hvis du synes det er pænt. Men forvent ikke at tomatplanten kan vokse deri hele dens liv. Når den bliver omkring de 20 cm, skal den have et nyt hjem hvor den kan få plads til sit rodnet.
Du behøver ikke en potte på 30-40 liter for at få modne tomater, mindre kan sagtens gøre det! Jeg dyrker hvert år over 30 forskellige nye sorter, og nogle af dem dyrker jeg bare for at lave nye friske frø.
Dem har jeg i drivhuset i potter på omkring 10 liter (ja, faktisk helt ned til 5 liter). De bliver selvfølgeligt ikke så store som dem jeg har i kapilærkasserne, men stadigt store nok til at give et okay udbytte (ikke nær så stort som i kapilærkasserne, men nok til at lave en masse nye frø + at spise lidt af dem).
Jeg er også med i et udenlandsk projekt, hvor der eksperimenteres med at fremavle nye dværgsorter. Men det er en helt anden historie! Jeg kan sige så meget, at der inden for nogle få år kommer en masse nye dværgsorter i handlen.
Og det vil helt sikker blive noget som folk der bor i lejlighed (men samtidig går rund med havedrømme), kan bruge til noget ;)
Mvh.
Søren
Skrevet af: Søren, 6. marts 2010 kl. 19.45
Der findes i øvrigt allerede nu en del dværgsorter. F.eks. ville sorten "Micro Tom" sagtens kunne vokse hele sit liv i en ananasdåse - den bliver nemlig max. 20 cm.
20 cm er en MEGET lille tomatplante, selv for en dværgsort, og Micro Tom er da også verdens mindste tomatsort.
Også sorten "Red Robin" ville være velegnet til en vindueskarm, og så smager den noget bedre end mange andre dværgsorter :) (den bliver så noget større end Micro Tom)
Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 6. marts 2010 kl. 21.21
Jeg kan godt forstå spørgsmålet, men jeg ville måske heller ikke dyrke tomater i dåser, da det bliver utrolig vanskeligt at få vandet tilstrækkeligt. Jeg dyrkede tomaten Tiny Tim i en ca. 15 ltr krukke sidste år på terrassen, og det var næsten umuligt at få vandet nok (morgen + aften).
Men har man en gårdhave med let skygge og meget læ, kan man vel nok dyrke mange andre ting. Jeg mener at have set billeder af 'middelhavsagtige' haver (vist nok fra Italien?), hvor det netop var store madolie-dunke o.lign, som blev brug til at dyrke f.eks basilikum og andre krydderurter i.
Det så faktisk smukt ud, men man skal måske tænke på, at disse metalbeholdere kan afgive diverse (tung)metaller, som vil være skadelige på længere sigt, når man spiser sin afgrøde?
Så jeg holder mig også til plastikpotter, krukker og plantesække:)
Mvh Lisbeth
Skrevet af: Anne-Mette G., 8. marts 2010 kl. 10.48
Man kan jo dyrke i alle slags beholdere. Nogle beholdere har sin egen æstetik, for mennesker der kan se skønheden i forfald, eller med fine tryk og farver f.eks. på olivendåser fra italien og Grækenland, samt Kusmi te.
Hvis du synes det ser herligt ud med dåser af almindelig størrelse kan du i stedet købe en bakke almindelig basilikum i supermarkedet og forsigtigt lirke de små planter ud og skille dem ad. Her er planter nok til mange, mange dåser, og hvis du ikke overvander dem og får nippet dem konstant har du basilikum i rå mængder mange måneder. De kan sagtens stå i en vindueskarm og kræver varme og fugt. Blot skal du hamre et søm eller lignende i bunden, så der kommer et drænhul, ellers rådner rødderne, de SKAL ha luft og dræn.
Tomater bliver, bortset fra de mikroskopiske sorter, alt, alt for store. Så skal du ud i at finde 20 - 30 l dåser, men det kan skam også la sig gøre. Det er sjovt at eksperimentere, men min erfaring med tomater er, at de vokser så vildt at de hele tiden skal plantes over i større og større potter.
Det er bedst at vente med at så dem til april, ellers løber de fra dig inden de kan komme ud.
Her på havenyt kommer der altid en påmindelse om hvornår man skal så, så kan man bare følge den. Basilikum kan du plante allerede nu, men det tåler ikke kulde.
go fornøjelse.
Skrevet af: Anne-Mette G., 8. marts 2010 kl. 10.52
PS:
Jeg tror ikke man skal være så bange for tungmetaller fra mad-dåser. De er jo beregnet til at beholde mad.
Skrevet af: Jens J., 9. marts 2010 kl. 0.17
@Søren: Det lyder meget spændende med det tomatprojekt du er med i! Det kunne jeg godt tænke mig at høre mere om. Er det noget man kan komme med i?
Se også mit indlæg her:
www.havenyt.dk/forum/froe_og_plantebytte/7264.html
Skriv eventuelt på jcjessen 'snabel-a' gmail.com
Skrevet af: Wina Fiona, 9. marts 2010 kl. 6.49
Smag og behag er jo heldigvis et vidt begreb, og heldigvis har vi stadig lov til selv at bestemme i vore egne haver.
Hjemme hos mig vokser der mange planter i gamle oliven- og fetadåser. Og i alt muligt andet..
Skrevet af: Lilium J., 9. marts 2010 kl. 18.31
Ok-jeg tror I måske helt har misforstået min mening.
Hvorfor dog i alverden dyrke tomater i aflagte majsdåser ?
De er totalt uegnede hertil når man kan finde beholdere med afløb i bunden.
OK vil nogen måske sige-så borer vi da bare et hul!
Ja og hvad så?
De er stadig ikke særlig velegnede.
Man kan ikke få komposten ud af disse, da der er en rillet kant ect.
Hvorfor dog i alverden smide tid og energi ud i at dyrke i alverdens aflagte emner når der er noget meget bedre man kan bruge som er gratis?
Det samme gælder storbyer der har opbrugt deres kvote for forskellige ting f.eks trafik, kloakafledning, forurening, vejbaner, gettodannelser, vand tilsat klor, tiltagende ophobning af cancer, stress blandt befolkningen, kriminalitet,forskellige urimelige afgifter på hvad somhelst, fordummende fritidsmuligheder m.m.
Det svarer til at skulle dyrke alle sunde grøntsager på 1m2 uden at forbedre jorden-det er ikke muligt!
Skrevet af: Søren S Duun, 10. marts 2010 kl. 9.46
Mange planteskoler deler velvilligt ud af deres plastpotter, så snart de har for mange af dem og så er det bare om at blive gode venner med planteskolen.
Potterne stammer som regel fra de planter , der er gået til i vinterens løb .
Ulempen ved at bruge dåser er også ,at man let kan skære sig på dem lige meget hvor forsigtig man er .
Skrevet af: Hoda M., 11. marts 2010 kl. 22.43
Først og fremmest: tusind tak til Jer alle for Jeres indlæg og gode råd :) Jeg vil smutte ned forbi planteskolen og finde nogle forskellige tomat-sten (det må det vel hedde når nu tomat er en frugt) som jeg kan lege med i April måned. Jeg tror nok jeg stadig vil prøve at plante i et par dåser, måske nogle af af de sorter Søren foreslog, men jeg vil også plante i potter... desuden var det en virkelig god idé det med basilikummen, jeg elsker basilikum!
nu i har været så søde til at svare vil jeg lige spørge om lidt mere: SKAL man bruge gødning? jeg tror ikke helt jeg ved hvor meget og hvor ofte man skal gøde... men jeg glæder mig til at kunne dyrke mine egne grøntsager! :)
@ Lilium J.: jeg værdsætter din mening omkring potter, men jeg synes ikke rigtig et forum om haver er et velegnet sted at ytre sin utilfredshed over København og andre storbyer og regeringens politik... jeg kan ikke rigtig se hvad det har med noget som helst at gøre?
Håber I får en god weekend (min starter nu...), Hoda
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomater dyrket i tomme dåser