Skrevet af: . K., 24. februar 2010 kl. 13.16
hej, jeg har tænkt mig at plante datura (pigæble) her til foråret, og jeg ville høre hvad der ville værre en passende vokse plads for dem.
jeg har læst at de skal have en del vand så jeg tænkte på at plante dem nede omkring vores sø for der er nemlig lidt fugtigt og vi sidder tit dernede om aftenen, men om vinteren kan det område godt finde på at blive oversvømmet og fryse. så jeg tænkte på om der er nogen der ved hvor godt dens rodklump klare at stå under vand?
Skrevet af: Søren, 24. februar 2010 kl. 13.54
De tåler ikke frost...
Prøv at læse denne artikel: www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/564.html
Skrevet af: . K., 24. februar 2010 kl. 14.31
jeg tror du tænker på brugmansia (engletrompet), jeg snakker om datura (pigæble), datura's rod kan sagtens overvintre i jorden og så kommer planten op igen til foråret
Skrevet af: . K., 24. februar 2010 kl. 14.37
har jeg i hvert fald læst mig til*
Skrevet af: Søren, 24. februar 2010 kl. 15.24
Så vidt jeg ved tåler hverken Datura eller Brugmansia temperaturer under frysepunktet. Og de kan under ingen omstændigheder klare en vinter som den vi har haft/har i år.
Begge sælges i øvrigt under navnet 'engletrompet' på planteskolerne, selv om Datura kaldes pigæble på dansk.
Hvor har du læst at de kan overvintre ude?
Prøv at læse lidt mere om Datura, og den artikel jeg linkede til.
Skrevet af: . K., 24. februar 2010 kl. 15.33
ved ikke om du kender hjemmesiden www.davesgarden.com, men jeg læste nogle af alle kommentarene til datura, der var flere som boede i meget koldere zoner (helt ned til zone 5) end os som lod deres datura stå ude om vinteren, og den ville så vokse op igen til foråret.
davesgarden.com/guides/pf/go/355/ prøv at læse nogle af kommentarene her :)
Skrevet af: Svend Høst, 24. februar 2010 kl. 15.55
Datura og brugmansia er 2 vidt forskellige planter som ligner hinanden lidt på blomsterne , og tit biver forvekslet.
Datura (pigæble) er en etårig plante som godt kan så sig selv , og dermed komme igen næste år.
Brugsmansia (engletrompet) er flerårig og tåler ikke frost , og skal derfor ind om vinteren.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Søren, 24. februar 2010 kl. 16.18
Jamen Svend, er det ikke netop hvad jeg skrev? (og så forskellige er de altså ikke, for få år siden hørte Brugmansia arterne under Datura)
At en plante kan så sig selv, gør den jo ikke flerårig.. ingen af arterne kan tåle frost, og det er jo netop det, som dette handler om.
Jonas: I tilfældene på davesgarden kan det jo netop være fordi at de har sået sig selv?
Skrevet af: . K., 24. februar 2010 kl. 17.23
tænkte jeg også lidt på, men der er flere som siger at de vokser tilbage igen til foråret fra deres rødder, har siddet og læst videre rundt omkring og de for vidst nogle rimelig store pæle rødder af en slags.
er der ikke nogle datura eksperter herinde ? :)
Skrevet af: Søren S Duun, 24. februar 2010 kl. 18.22
Søren og Svend har ret i at Datura eller pigæble ikke er flereårige i Danmark, men kan sagtens så sig selv . Som ofte bliver de lidt busket og man kan tage dem ind og tørre dem og bagefter bruge dem til juledekoration .
Både planten med frugter på og frøkapslerne kan bruges . Begge planter er i øvrigt meget giftige og høre til natskygge-familien, hvor også tomater og kartofler høre til .
Det kan godt være at den kan optræde som flereårige , da klimaet i Sydengland er varmere end her, men frost tæler de ikke .
Men hvis du har frø af dem kan du evt prøve og overvintre pigæble og selv se om det kan lade sig gøre.............. Jeg vil tror at 5 graders varme vil være nok .
Derimod er Brugmansia flerårige og tåler ikke frost . Men selvfølgelig at du godt plante den ud i haven, når det bliver varm i vejret og ofte vil den have godt af det . Men den skal Ind i september- oktober måned .
Skrevet af: . K., 24. februar 2010 kl. 20.45
nu vil jeg lige høre hvad er det for nogle af arterne i har erfaringer med? for der er vidst alligevel en 6-9 forskellige arter af datura, og de forskellige kommentare som jeg har læst rundt omkring har somænd ikke været fra syd england de har været fra steder som har meget hårdere vintre end vi har. men det kan jo self. værre at de folk bare har taget fejl og troet at de nye frøplanter var den gamle som voksede frem igen.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. februar 2010 kl. 21.52
Prøv at søg på Datura Stramonium og se om ikke du kan finde nogle forskellige sorter . Jeg kender kun 2 forskellige, hvor den ene er den mest udbredt (Datura Stramonium) og så findes der også en med en meget stor blomst (samme størrelse som Brumansia) Den hedder Datura inoxiaen og er også etårige . Se links www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.ubcbotanicalgarden.org/potd/datura_inoxia1.jpg&imgrefurl=http://www.ubcbotanicalgarden.org/potd/2007/08/datura_inoxia_1.php&h=600&w=800&sz=131&tbnid=IKjDxb-_VgwL3M:&tbnh=107&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Ddatura&hl=da&usg=__op2QtSrmKvOTCVP60NP2RAOdf0c=&ei=8o6FS7SZG4Pb-Qa_9pCsAQ&sa=X&oi=image_result&resnum=4&ct=image&ved=0CCMQ9QEwAw
Stænglerne er mere vandholdig og tåler derfor heller ikke frost . Den sætter hellere ikke så mange modne frugter .
Ved at søge på Datura Stramonium kan jeg se at den har mange øgenavne translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Datura&ei=8o6FS7SZG4Pb-Qa_9pCsAQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CBQQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Ddatura%26hl%3Dda
Prøv at søge på disse .
Skrevet af: . K., 25. februar 2010 kl. 18.00
heh alt det her blev jeg ikke meget klogere af :) det stadigvæk bare påstand mod påstand nogle siger deres rødder er hårdføre andre siger de ikke er, men jeg finder vel ud af det til næste år. men ellers tak for hjælpen.
Skrevet af: Søren S Duun, 25. februar 2010 kl. 20.52
Dem jeg har nævnt tidligere kan ikke klare frosten. Det kan brugmansia hellere ikke. Hverken den gule , røde eller hvide for den sags skyld . Kan du ikke indsætte et links til de sider , der skriver noget andet ?.
Skrevet af: . K., 26. februar 2010 kl. 23.27
davesgarden.com/guides/pf/go/355/
scroll ned på den her side og læs kommentarene
jeg har kopiret nogle af kommentarene så du ikke selv skal til at lede efter dem
On Aug 17, 2001, chazparas from Haverhill, MA (Zone 6b) wrote:
The White Angel's Trumpet here in Zone 6b northern New Jersey has acted as a perennial for the past 3 years. The seed that I had harvested from plants in Brooklyn New York were kept in a refrigerater over a winter, planted in the spring and did not germinate until the following year! I thought I had lost them. They have since come up from the rootstock reliably for 2 years since the initial germination.....
On Apr 9, 2001, MsBatt from Florence, AL (Zone 7a) wrote:
This plant has 3 to 4-inch long trumpet-shaped, upwardly-raised flowers, most usually white but occassionally yellow or purple. The height is variable, as it tends to bend under its own weight, but if staked can reach five to six feet in a season. It may be also sold under the name D. meteloides or D. wrightii, and there are double varieties available. There are several species of datura, and some recent hybrids. These are often confused with Brugmansia, which is also commonly called 'Angel's Trumpet', and with better cause. Datura has also been called 'Devil"s Trumpet' since the flowers face upward toward Heaven, rather than downward from Heaven. The white-flowered variety has been reliably root-hardy for me in Zone 7.ALL PARTS ARE TOXIC.
6b er -17 til -20c 7b er -12 til -14c
Skrevet af: Søren S Duun, 27. februar 2010 kl. 1.30
Så vidt jeg kan læse mig til er der tale om New Jersey og her er der hel andre muligheder som vi ikke har . Selvom der her kun bliver ganske få grader om vinteren er det nok til at de kan overleve . Jeg har fået nogle planter med fra Bulgarien ogvar lidt i tvivl om de kunne overleve . Jeg gik derfor ind på DMIs hjemmesiden og kunne bl.a. se gennemsnits temperaturen i bulgarien og der hvor vi boede .
Prøv om se om ikke du kan gøre det samme . Men ellers ville jeg så dem både på frilan og i potter så du altid kan høste frø . På den måde kan du også se om de kan vokse videre , hvis de står frostfri . F.eks. kan både tomater og chillier vokse i flere år , hvis de kan stå frostfri og få en masse lys . Men ikke under de danske forhold . Grunden til at gartneren stoppe med at høste tomater i november er fordig at det lys han skal give dem er dyre end de tomater han kan høste . End´videre er han også nød til at forebygge sygdomme .
Skrevet af: . K., 28. februar 2010 kl. 13.13
jeg gik ikke og kiggede på "usa's dmi" hvor jeg kunne se normerne for de forskellige steder og det var stort set det samme som i danmark.
men der er vel ikke andet for en at plante dem og se hvad der sker, hvis rødderne ikke overlever kan jeg vel bare så nogle nye igen næste år :)
Skrevet af: Lis P., 1. marts 2010 kl. 7.43
Jonas det der til forskel på mange planter som er vinterhårdføre bl.a i England og Holland, det er vore vintre er meget mere ustabile, med regn, frost og så tø, og så fryser det igen, det er det der slår mange planter ihjel, jeg ved det af erfaring, har slev prøvet det med flere planter som var vinterhårdføre ned til Zone 6-7, men de klarde ikke den danske vinter, netop fordi den var så ustabil.
Skrevet af: . K., 1. marts 2010 kl. 17.27
hmm, men hvis man nu havde dem voksende i en stor balje og lage et låg på om vinteren så den holdt sig fri fra alt vand så kunne det vel gøre liget meget om vejret er ustabilt?
Skrevet af: Lis P., 2. marts 2010 kl. 17.34
Jeg fror ikke det er nogen fordel Jonas, jeg har nogle gingere der skulle være vinterhårdføre, dem plantede jeg i kæmpebaljer, men de døde, lidt øv, men så må jeg så nogle nye, så det der med at det kan tåle ned til så megen frost det skal man ikek stole på.
Skrevet af: . K., 2. marts 2010 kl. 18.52
nu var det jo bare hvis det var vandet der er et problem, men det eneste jeg har at gå ud fra er jo hvad jeg har læst rundt omkring på nettet. så det kan jo værre lidt svært at finde ud af hvem jeg skal lytte til når nogle skriver at rodstokken sagtens kan klare hårde vintre og andre skriver den ikke kan.
men det hele kan jo også gøre lidt lige meget for planten er jo kun 2 årig så hvis det endelig var at den kunne overleve vores vintre ville jeg jo aligevel værre nød til at så nye vært andet år.
men der er vel ikke andet for end at prøve sig frem.
hvis den kan klare vinteren så er det jo bare godt og hvis ikke tja så må jeg jo bare dyrke den som en sommerblomst. :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vokseplads til datura