Skrevet af: Steffen Kent, 21. februar 2010 kl. 21.27
Hey hey
Jeg er lige flyttet er nu så heldig at have en have, godt nok en fælles, men en have. Jeg vil gerne dyrke lidt iden når vi jo snart nærmer os foråret.
Mit problem eller spørgsmål er, jeg bor midt inde i byen, så der komme egentlig kun morgen og formiddags sol ned, er det nok til overhoved at dyrke noget spiseligt ????? Og hvad kunne det evt være???
Jeg bor også tæt på en trafikeret vej, har det nogen indflydelse på sundheden af det jeg dyrker, da grunden til jeg vil dyrke selv er en renere rå vare jeg ved hvor kommer fra
Håber I vil hjælpe med nogle gode svar
mvh
Kent
Skrevet af: Lotte Nielsen, 23. februar 2010 kl. 7.38
Hej Kent,
Ja, det burde være muligt at dyrke noget spiseligt der ikke kræver for meget sol, men udvalget er nok begrænset, præcis hvad du kan så/plante er jeg ikke så meget inde i da jeg ikke har haft problemet selv, men det må der være andre herinde der har. Med hensyn til forureningen, jeg ville nok være lidt betænkelig hvis haven ligger lige op ad en meget trafikeret vej, men det er jo en vurdering du selv skal foretage, det kommer an på HVOR tæt på vejen er og så videre. Måske er der nogen i dit område der har erfaring på området? En ting der efter min mening er vigtigt når du vil dyrke fødevarer midt i byen er at undersøge om der er gammel forurening i jorden, jeg har selv en nyttehave i byen og i mit område er der desværre ret omfattende gammel forurening så jeg må dyrke i højbede med jord udefra for at undgå at få mere skidt i maden end højst nødvendigt :o/
Skrevet af: Søren S Duun, 23. februar 2010 kl. 10.50
" I østen stiger solen op" og det gøre det lidt vanskelig, at finde noget , der kan modnes og spises . Jeg kan umiddelbart ikke komme på noget . Jeg ved hellere ikke om der hjælp at hente i bogen "hvilket planter hvor" af Jane Schul, Politikens forlag .
Jeg ved at Boi Jensen, har fortalt mig at Ribs og vistnok også solbær kan trives i et skygget sted . Problemet ligger i at alt frugt gerne skal have sol for at modnes og smage af mere .
Dette opnær man ikke altid hos planter , der får et minimum af sol .
.
Selv har jeg sat nogle af mine æbler på nordsien af huset og får hverken blomster eller frugt . Dette er ikke en fejl , da der er tale om nogle gamle bevaringsværdige sorter . Men havde
du bare mulighed for at plante det, så det står imod syd, sydøst eller sydvest . Var muligheder mange . Jeg har nogle Japanske multebær , der får sol fra nord og nordøst og her kan frugterne sagten modne . Problemmet ligger i at anskaffe sig den , da den næsten aldrig er at købe på planteskolerne . det er også muligt at du kan sætte lidt skovjordbær eller månedsbær, der også er en jorbærsort . Denne sætter ikke udløber, men kan så sig selv .
Med hensyn til forurening så kan denne let komme lang vejs fra og derfor er det en god ide at skylle alt det frugt man høster eller køber for den sags skyld . Inden man spiser det .
Skrevet af: Lone Brems, 23. februar 2010 kl. 15.37
Hej Steffen Kent
Jorden kan undersøges for forurening - google blot på søgeordene test + jordfourening - der dukker annoncer op fra firmaer, der foretager undersøgelser og rådgiver om resultater og de mulige / tilrådelige rensemetoder.
Mere viden om den mulige uønskede påvirkning fra trafikken i nærheden kan du få ved at tage kontakt med teknisk forvaltning i din kommune.
Hvis du når frem til, at du ikke vil spise afgrøder dyrket på arealet kan du overveje, om tilplantning med ikke spiselige planter alligevel kan være smukt og hensigtsmæssigt.
Bliver du er sikker på, at der kan dyrkes i jorden / jorden er skiftet ud med ren muldjord kan du vælge, hvordan du kan udnytte det areal, du har fået til rådighed til dyrkning af spiselige afgrøder.
Vær opmærksom på, at selv om der på denne årstid kun er morgen og formiddagssol kan forholdene hen gennem dyrkningssæsonen være betydeligt bedre, fordi solen populært sagt står højere på himlen i sommerhalvåret end i vinterhalvåret.
Hvis der er langt mellem bygningerne kan der selv i skyggen godt være en lysmængde, der giver gode dyrkningsforhold. Mindre gode lysforhold betyder blot, at du skal have mere viden om , hvilke planter det alligevel går at dyrke med et godt resultat.
Jeg vil foreslå, at du er nysgerrig omkring principperne for permakultur. Læs for eksempel i Graham Bell har skrevet "The Permaculture garden". Stil spørgsmål om plantevalg til den skyggede urtehave til eksperterne på denne side - Sten Porse eller Jens Thejsen har viden, du kan få gavn af.
Tænk over, om terrassedyrkning kan være en mulighed - et løft på 1 meter over niveau kan betyde bedre trivsel for visse planter....
Lidt næring til drømmene vil jeg dog vove at gi' dig:
Du kan overveje espalierdyrkning af kirsebær, stangbønner, squash (en sort der hedder Tromboncino). Frugtbuske, der tåler let skygge er solbær, ribs, hindbær, blåbær. Hvis der er plads vil hyld og hassel også være muligheder.
Rabarb, persille, spinat, bladbede, bladselleri, orientalske bladgrøntsager er ikke stærkt solkrævende.
Cikoriesalat, portulak, rucola, hvidløg, ramsløg, mynte, spansk kørvel (sødskærm) kan også være på plantelisten. Artiskok kan måske lykkes.
Jeg håber, du arbejder videre med dine ønsker - og hvis / når du så høster erfaringer vil det være spændende at høre om dem her på siden - eller i Praktisk Økologi :-)
Med venlig hilsen fra Lone
Skrevet af: Randi Lauridsen, 23. februar 2010 kl. 18.10
Hej Steffen
Se dette svar fra karna Maj på et lignende spørgsmål om dyrkning i skygge
www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/62.html
Hilsen Randi
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Have med kun morgensol