Skrevet af: Lone Schneider, 21. februar 2010 kl. 16.21
Jeg har netop købt en mistbænk i Jem og Fix....Men har slet ingen erfaringer med dyrkning i en sådan.......Vil meget gerne have et par gode råd :-)
Jeg har sået nogle frø inde i vindueskarmen, hvornår må de komme ud i mistbænken ?
Kan jeg så broccoli direkte i potter og ud i mistbænk med det samme i f.eks April ?
Hvad med tomater ?
Hvad kan jeg ellers bruge den til ?
Håber at nogen kan hjælpe mig så jeg kan blive lidt klogere på mistbænke ;-)
Venlig hilsen Lone
Skrevet af: Lone Brems, 21. februar 2010 kl. 16.46
Hej Lone Schneider
Du kan finde gode råd i en artikel, som Winnie Poulsen har skrevet her på Havenyt. Skriv blot Mistbænk i søgefeltet øverst, så er du på vej :-)
Småplanter fra vindueskarmen er jo vant til op mod 20 grader - måske et par grader koldere om natten. Du skal hen i maj før de kan plantes direkte ud i mistbænken - men du kan "træne" dine planter til at klare de lidt køligere forhold tidligere end maj ved at sætte dem ud om dagen i lunt vejr og tage dem ind om natten i en periode på 10 - 14 dage. Men ret meget før midten af april går det nok ikke .... medmindre du kan sætte varme under mistbænken (se i Winnie Poulsens artikel herom).
Tomater vokser tit for voldsomt til rigtigt at have gavn af de forholdsvis lave mistbænke, der er i handlen - men salat, radiser, den første dild er ret sikre hit. Og hvis det skal være fejende flot: Sæt kartofler i mistbænken i marts og server nyopgravede kartofler allerede i maj......
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mads Jørgensen, 21. februar 2010 kl. 16.46
Hvor stor er den? Hvilken slags møg har du adgang til?
Skrevet af: Anne Sølvig, 24. februar 2010 kl. 10.16
Hej.
Jeg skal selv ud og købe en mistbænk i Jem og Fix... er der nogen her der kan fortælle mig om en mistbænk kan bruges som koldbænk ?
vh. Anne.
Skrevet af: Søren, 24. februar 2010 kl. 11.32
Hej Anne
En koldbænk er en mistbænk der ikke er opvarmet (f.eks. med varme i bunden). Så jeg gætter på at det er en koldbænk du har, hvis du har købt den i Jem&Fix?
Vi kalder også koldhuse for drivhuse, hvilket egentligt er forkert. Et drivhus er et opvarmet koldhus.
Skrevet af: Anne Sølvig, 24. februar 2010 kl. 14.00
Tak for det svar. Jeg har købt frø af Japansk Ahorn, og de skal have en kuldeperiode i koldbænk eller køleskab står der.
Som vejret er nu, med mindst minus 10 gr. om natten er det vel bedst at bruge køleskabet?
vh. Anne.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. februar 2010 kl. 14.32
Hej Anne.
Et forhold du skal være meget opmærksom på, når du dyrker småplanter i mistbænk, er ventilationen.
Der er ikke ret meget luft mellem jord og glas, så et par timers sol sidst i april eller først i maj, vil få temperaturen til at stige så meget at småplanterne ødelægges, hvis der ikke er lettet på låget i tide.
Jeg har prøvet det. :-)
Mvh. Hans
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. februar 2010 kl. 16.06
Hej Søren -
Jeg har læst en anden definition:
Et drivhus, som ikke bliver opvarmet "kunstigt", er et koldhus...
Hvis man giver lidt ekstra varme, bliver det til et koldhus med tilskudsvarme - og hvis man varmer det permanent, bliver det til et varmhus - men alle er jo stadig drivhuse.
I hvert fald iflg. Helge Petersen i Drivhusbogen, og jeg synes, at det giver god mening - man driver jo planter frem i alle variationerne!
Men det var lidt et sidespring - jeg skal vist en tur i Jem & Fix og se på en drivbænk eller to...
mvh
Anja
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dyrkning i mistbænk