Forum

Krigstjørn

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 21. februar 2010 kl. 13.52

jeg har en stor flot krigstjørn (hunkøn) er det muligt oh stikling former den og er det så muligt og være sikker på at de forbliver hunkøn

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. februar 2010 kl. 14.45

Uhaa.. det lyder krigerisk.
En kristtorn er en fredelig plante , og faktisk er det Danmark eneste stedsegrønne løvtræ.
Du kan være heldig at en stikling ved nedkrogning slår rødder og en hunplante vil altid give hunplanter.
Men hvis du skal have hunplanten til at give de flotte røde bær skal der være en hanplante i nærheden.

Mvh. Svend Høst

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 21. februar 2010 kl. 18.07

hejsa min hun står med rigtigt mange bær hver år som fuglene har maget glæde af

har også tænkt på at tage nogle frø og så men hved ikke om de skal have været gennem en fugl for at kan spire

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 21. februar 2010 kl. 18.24

Hej Brian og Svend
Kristtorn - eller på latin Ilex kan formeres både ved frø og vegetativt som stiklinge, det sidste på nogenlunde samme måde som rhododendron af de storbladede typer.
I sidste halvdel af august, når planterne er stort set afmodnede, tages 3-10 cm lange stiklinge af årets tilvækst, alle blade bortset fra 1-2 af de øverste rives af og på stiklingens nederste 1-2 cm skæres eller skrabes barken af, så der bliver et sår i stiklingen. Når såret heles vil der dannes rødder - og sårfladen er for lille når grenen bare er skåret lige over.
Stiklingene stikkes i en blanding af jord/spagnum, groft sand - og det sidste er det vigtigste, så der er luft i stikkejorden. Stiklingene skal bare have et par cm over jorden og så skal der hvid plastik over - gerne et par jernbuer så plasten ikke rører planterne og den graves ned hele vejen rundt, så den er fuldstændig lufttæt.
Jorden skal være lettere fugtig - gøres nemmest med en vandkande med bruser eller vandslangen når stiklingene er sat - så falder sandet tæt til stiklingene. Så er det bare at vente mindst til året efter, hvor de kan omplantes, hvis de har rødder nok - ellers må de have et år mere i "kuvøsen".
Husk stiklingen må ikke stå i fuld sol, så bliver det for varmt og der skal ikke bruges nogen former for hjælpestoffer, det ødelægger oftest resultatet i stedet.
På samme måde laves buxbom også og de tager oftest 2 år om at lave så meget rod at de kan omplantes.

Frøformerering er mere vanskelig, da ikke alle frøene spirer, men har du sået frøene, er det bare vente, nogle kan tage flere år om at spire og planterne kan ofte blive noget variable, måske kan du lave en ny sort, specielt hvis der er brogede eller planter med "mærkelige frø eller blade" som hanplanter i nærheden.

God held med planteformeringerne!
www.de-gamle-sorter.dk

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. februar 2010 kl. 21.24

Er der ikke også noget med at man kan pode en han-klon på en hun? .
Jeg selv har en hun-klon som får få bær og noget tyder på at der står en hanklon i nærheden . Det samme tror jeg også gør sig gældende hos Brian . Den busk han har er en hun .

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. februar 2010 kl. 7.41

1. Frø skal stratificeres i 18 mdr. så spirer de fint.
2. Man kan fint pode på frøplanter,som man finder selvsåede.
3. Nogle sorter er selvbestøvende(især ældre typer).
Anne marie

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. februar 2010 kl. 12.19

En af mine legekammerater, hvis farfar havde en kristtjørn , som jeg mener var brogetbladet (gul-grøn og hvid) også med meget stive blade på. Når disse faldt af og blæste væk, var stadig lige modbydelig at træde på med bare tæer .

Hjemme, hvor jeg boede som barn havde vi en Aucuba Japonica og efter mange år har jeg set den bl.a. på kirkegårde, kan jeg ikke lade være med at tænke" hvor er den dog grim".

Nyt svar til emnet »Krigstjørn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Krigstjørn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider