Forum

Poulownia tomentosa var. Dragonea

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten B., 16. februar 2010 kl. 15.56

Nu har jeg fået sået frøene fra ovenstående, også kaldet Sapphire Dragon tree, og det bliver spændende at se, hvor længe der går, inden de spirer.

Men er der nogen er jer, der har forsøgt sig med dette træ? Efter sigende skulle det være dømt som verdens hurtigst voksende træ (2 1/2 - 3 m om året!!), og fint for mig. Jeg har nemlig et stort hul i hegnet med syrener m.v.

Nu ville jeg gerne vide, om de skal passes på nogen speciel måde, når de en gang spirer. Hvad med gødningen? Eller temperaturen for ikke at tale om jordforholdene. Nogen viden om det?

På forhånd tak!

MVH
Kirsten B

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2010 kl. 13.21

Paulownia tomentosa var. dragonea

beskrivelse af træet fra andet website:

Safir Dragetræet har den unikke egenskab at den er stemplet som det hurtigst voksende træ I verden, og derudover er den samtidig utrolig smuk. Den kan vokse helt op til 2.5 – 3 meter om året i 3-5 år. I foråret blomstrer det med helt fantastiske lilla til blå trompet blomster, som dufter helt fantastisk. Træet stammer fra det østlige asien, og er vant til endog meget hårde vintre. Man kan hvis man ønsker det fælde træet efter nogle få år, ved at lade stubben stå, danner den en storbladet busk året efter :o) Kan blomstre allerede dens 2. år

Prøv og søg på det danske ord "Kejsertræ" så er der mange oplysninger tilgængelig .

Jeg tror ikke at du skal være foroptimistisks , da det er et af de mere krævende træer . Men tilgengæld er blomsterne rigt flotte .

Jeg mener at Erik Laugesen har haft held med det , men er ikke sikker .

Her er i øvrig en del billeder af blomsterne images.google.dk/images?hl=da&q=kejsertr%C3%A6&oq=kejsertr%C3%A6&um=1&ie=UTF-8&ei=D997S-_hIo2F-QbJvszmBQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCAQsAQwAw

Held og lykke med det .

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 17. februar 2010 kl. 13.39

De er meget lette at spire, og de kommer hurtigt i vækst.

De kan godt lide at få noget at leve af både vand og gødning
og temperaturmæssigt er de ret hårdføre.

Mine har overvintret ude uden form for beskyttelse og er altid frosset noget tilbage om vinteren. De kommer dog hurtig i vækst når solen kommer tilbage i foråret.

Jeg har oplevet at det blomstrer en lille smule allerede som 2 årig, men det mere normale er 3 eller 4. år.

Forskellen på Kejsertræet og Safir Dragetræet er i øvrigt at kejsertræets blomster er mere blå hvor det andet er mere blå/lilla - lilla.

Safir dragetræet har jeg i øvrigt fundet ud af ikke hedder P. tomentosa var dragonea som jeg i første omgang har fået oplyst,, men har sit eget navn P. fortunei.

Hilsen
Bjarne

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2010 kl. 13.51

Man ser ikke så mange af dem . Overfor Gladsaxe kirke stod et kæmpe eksemplar , men er senere blivet fældet .
Men hvis de gror som bare pokker er det nok derfor . Sådan et træ skal helst stå uberørt i mange år .

Men er der ikke noget med at de også kan stiklings formeres ? og hvis de kan , hvor nemt/svær er det ?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten B., 17. februar 2010 kl. 14.43

Til Bjarne og Søren.

Tusind tak for jeres svar!

Jeg vil klø på efter bedste beskub - og optimistisk med projektet vil jeg nu alligevel være indtil videre, Søren. Især efter Bjarnes beskrivelser. Måske det hjælper, hvis jeg taler pænt til frø og spirer. Nogen siger jo, det hjælper ;0)

Navnet Kejsertræ har jeg hørt før. Træerne er måske i familie med hinanden?

Projektet er nu flyttet over i en lys vindueskarm, og jeg selv skal lige nyde nogle af "Sørens billeder".

MVH Kirsten B

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten B., 17. februar 2010 kl. 14.45

Søren, glemte lige at spørge, om du måske kunne være interesseret i nogle stiklinger om et år eller to? (det var optimisten, der talte).

Hilsner Kirsten B

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. februar 2010 kl. 0.03

Det var pænt af dig og tænke på mig , men jeg bliver desværre nød til at begrænse mig . Jeg ville sikkert blive meget upopulær , hvis jeg også begyndte at tage vores fælles friarealer i brug, til spredning af sjældne og spændene træer . Selvom vores varmemester (der også er haveinteresseret) ville dele min interesse med mig tror jeg at det ville falde nogle for brystet at jeg endnu engang udvidet min have .

Jeg bor i et rækkehus kompleks og min have er ca 100 kvm . Men jeg er så heldig at ude på vores frii areal er plante et duetræ, Davidia involucrata da.wikipedia.org/wiki/Duetr%C3%A6 . Dette så jeg første gang tæt ved min farfars gravsted og siden har jeg ledt efter nogle selvsået planter eller rodskud , men jeg fandt dem aldrig . Forklaringen er at det er meget besværlig at opformere . Et andet sted er der blevet plantet et "ægte tulipantræ", Liriodendron tulipifera". Det har en sjov og anderledes bladform . Efter 25 år blomstre den med nogle små grønne blomster , der kommer oppe , så man ikke kan se dem . Men det er spændende med andre og sjældne træer .

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten B., 18. februar 2010 kl. 0.16

Nej, vi skal endelig ikke have nogen ballade, når du nu allerede har været ude og "låne" noget jord til dine træer, og når du ikke må arrangere byens smukkeste parkområde. Det er ikke nemt med en interesse, der fylder meget.

Hilsner
Kirsten B

Nyt svar til emnet »Poulownia tomentosa var. Dragonea«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Poulownia tomentosa var. Dragonea

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider