Skrevet af: Erik D., 16. februar 2010 kl. 0.22
Hejsa
Jeg skal til at så mine chillifrø.
Nu villle det være smart, hvis man kan få nogle bakker/klodser af spagnum som man blot kan lægge frøene i. Og når de begynder at spire, skal de være lette at skille ad for at sætte dem i noget større.
Mon der er nogen her der ved om noget sådant findes og hvad det hedder. Og gerne hvor det kan fås.
/Erik
Skrevet af: Brian Jensen, 16. februar 2010 kl. 1.39
hejsa jeg kan anbefale og bruge jiffy det er let og intet med at skille dem fra hinanden
www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=605&zenid=f5076bad60bfbed92ae7bb7370e1238e
Skrevet af: Henrik Andersen, 16. februar 2010 kl. 9.20
Hej Erik
Hvad med en potmaker, laver små potter af avispapir, så er der også gjort lidt for miljøet, har selv brugt den nogle år med godt resultat. kan bla. købes hos Camilla Plum.
Henrik
Skrevet af: Lise D, 20. februar 2010 kl. 18.35
Ja Jiffy'erne er super smarte! Potmaker synes jeg personligt er besværligt...
Skrevet af: Janni Hansen, 21. februar 2010 kl. 14.42
Hej Erik
Ideen med Potmaker er drøn god - gratis, rødderne bliver ikke beskadiget og det er vel også en miljø-furnuftig løsning - det går i hvert tilfælde ikke ud over tørvemoserne. MEN - jeg er simpelthen for nærrig til at give 200 kr. for en dims til at rulle avispapir med.
Jeg gør sådan:
Aviser klippes op i strimler på ca 10 cm. bredde.
På en 1/2-liters sodavandsflaske (en glat -ikke en cocacola med buler) rulles en strimmel avispapir så ca. 4-5 cm stritter ud over bunden.
Kanterne der stritter ud over bunden foldes ind mod midten (kan evt. fæstnes med et lille stykke tape- men jeg gør det ikke)
Mens man holder på de indbukkede kanter lirkes avisrullen af flasken og den øverste kant foldes ca. en centimeter "ind i potten" og låser derved så den ikke ruller op.
Er dette forståeligt?
Når først avispotten er fyldt med så-muld går den ikke op - og så har man 200 kr. til noget andet.
Man kan sagtens hygge sig med at rulle potter til TV-avisen - eller dem der allerede har et drivhus kan nyde forårssolen derude og fylde jord i efterhånden.
Mit drivhus ligger i en bunke under en snedrive og venter på tøvejr så det kan blive samlet.
m.v.h
Janni
Skrevet af: Lis P., 21. februar 2010 kl. 19.12
Når man har lavet papipotterne kan man lige duppe lidt trælim på siden og bunden så holder de bedere.
Lis
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. februar 2010 kl. 21.23
Der findes jo også en masse forskellige modeller af "minidrivhuse" med låg og enten separate rum til at så i eller plads til at sætte små potter ned i, så man kan så et frø i hver...
De er praktiske, for man skal jo under alle omstændigheder have en bakke af en art til at sætte potterne i, og låget gør, at jorden holder på fugtigheden, så frøene ikke tørrer ud.
Tag en surf-tur på nettet - så kan du se lidt på de forskellige muligheder og finde en, som du har lyst til at prøve!
Der er par muligheder her:
www.haveshopping.dk/product.asp?product=657
mvh
Anja
Skrevet af: Anne Marie, 26. februar 2010 kl. 17.38
Jeg laver mine egne mini-drivhuse af æggebakker i fryseposer - de ser nok ikke så smarte ud som de mini-drivhuse, man kan købe, men de er meget billigere!
Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 26. februar 2010 kl. 21.06
Hej Anne Marie,
tak for tippet med æggebakker - det ærger mig, at jeg ikke har tænkt på det:)
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. februar 2010 kl. 23.28
Der er billige spirebakker i Lidl fra på mandag - 4 bakker hver med plads til 24 planter til 50 kr. (for 4 stk)...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frøbakker