Skrevet af: Grit Jacobsen, 12. februar 2010 kl. 12.06
Hej,
Jeg er i gang med at anlægge et meget stort bed i min have. Og har derfor købt en masse frø, og en potmaker så jeg ikke skulle ud og invistere i et hav af potter.
Og jeg har så lavet en masse potter og sået en masse frø. Men, der er begyndt at komme noget skimmel, svampe værk på alle de små potter... sådan nogle lange hvide fimrehår.. Hvad er der gået galt? Står de for tæt eller??? Hvad skal jeg gøre ved det? Plante dem om i nogle andre eller?
Håber i kan hjælpe!
Hilsen
Grit
Skrevet af: Henrik Andersen, 12. februar 2010 kl. 16.11
Hej Grit
Jeg har brugt potmaker et par år, og mine potter står helt tæt , næsten så de er firkantede, og har ikke haft nogen problemer, så jeg tror ikke det er fordi de står for tæt.
Henrik
Skrevet af: Grit Jacobsen, 12. februar 2010 kl. 16.32
Nej, så er det nok ikke derfor. De står på en bakke jeg har sat plastik på, måske det er derfor?
Skrevet af: Henrik Andersen, 12. februar 2010 kl. 19.56
Hvis de er dækket over med plastik skal der være lufthuler.
Henrik
Skrevet af: Søren S Duun, 14. februar 2010 kl. 12.15
Har du blandet kompost i din jord?. Hvis der ligger noget halvomsat kompost kan der godt forekomme nogle svampe . Men længere-varende høj fugtighed kan også give forskellige svampe heriblandt skimmel .
Derfor jeg jeg foreslå dig at så lidt frø eller korn i komposten for at se om ikke den er dyrknings egnet . Du kan så næsten så alt ting heri . Hvis spirene bliver gule er det ikke klar endnu , men bliver de grønne kan du sagtes bruge det .
Alt efter hvad du har komposteret vil jeg forslå dig at bruge en 20 % kompost til ´80 % spagnum/pottemuld ( eller 1/5 del kompost). Er det tale om sarte frø såsom agurker og meloner der let kan blive angrebet af svamp , ville jeg vente med at bruge komposten til det bliver lidt varmere . Desuden er såjord/spagnum næsten 100% sterilt, hvilket komposten ikke er .
Skrevet af: Wina Fiona, 14. februar 2010 kl. 13.18
Sideste år havde jeg også rigtig mange små potter til spiring. Både små plastikpotter, og en hel masse af de små tørvepotter som kan plantes direkte. Jeg brugte kun færdigkøbt så-muld.
En del af mine mugnede også - der kom noget hvidt skimmelagtigt på dem - men jeg tror nu mere det skyldtes at de var for våde i forhold til mængden af lys og varme.
Skrevet af: Søren S Duun, 14. februar 2010 kl. 13.41
Du har ret i at varme vil gøre underværker og kan holde en del af svampene tilbage . Der skal ikke særlig meget til , før jorden kan blive smittet med svampe . Jeg vil hellere ikke blande kompost i, før de skal udplantes af samme grund . Så med mindre man har en opvarmet havestue kan det bedre gå an .
Hvis man har omsat gødning enten i form af champost eller champignonmuld vil der også forekomme disse svampe du nævner . Normal er PH-værdien i spagnum lav og spagnum bliver opvarmet (bl.a. for at undgår svampe og for meget vand) men hvis det så bliver tilsat noget gødning kan det blive grobund for svampe .
Prøv at tørre dem af og evt holde lidt igen med vandingen . Evt sætte dem et sted med mere varme . Ellers skal du blande lidt Atamon i lidt vand og så tørre potterne af med det . Atamon er ikke økologisk , selvom det kan spises ( små mængder)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Svamp på potmaker potter…?