Skrevet af: Grit Jacobsen, 2. februar 2010 kl. 10.34
Hej,
Jeg såede d. 16. januar en masse frø (købte) men de er slet ikke spiret endnu. Er det mig der gør noget forkert eller har de bare en lang spiringstid? - De er sået i fugtig jord med lidt jord over og jeg holder dem fugtige.
Håber der er en der kan hjælpe!
Hilsen Grit
Skrevet af: L. Jørgensen, 2. februar 2010 kl. 14.41
Hej Grit
Jeg købte nogle frø sidste år, fra Bjarnes frø og planter, havde dog ikke det store held med mine frø, men jeg var heller ikke 100% god ved dem, men han havde nedenstående vejledning. Som du kan se, så er de længe om at spire, så måske kan dinne frø nå det endnu, held op lykke. V.h. L. Jørgensen
PASSIONSFRUGT – Passiflora Edulis
frøene slibes forsigtigt med meget fint sandpapir og lægges herefter i lunkent vand i 2
døgn.
Fyld en potte med sand iblandet grov spaghnum eller perlite i forholdet 2:1 og vand så
blandingen er fugtig IKKE våd, og så frøene heri ca 5 mm dybt.
Placer potten i en klar plastpose og sæt den lunt. efter 2-3 uger (sommetider længere)
spirer frøene. plastposen fjernes og potten placeres så planterne får masser af lys.
Når planterne er store nok prikles de ud enkeltvis. Planterne skal herefter vandes og
gødes moderat, have masser af lys og varme.
Tåler ikke frost – skal helst overvintre lyst og lunt (en lys stue med 18-22 grader er fint)
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. februar 2010 kl. 17.25
Det behøver ikke være helt så avanceret for at virke!
Det er rigtigt, at de spirer hurtigere, hvis de er slebet, men de kan også godt uden...
Jeg såede 4 frø d. 3. januar, og de 3 af dem spirede i løbet af lidt over 14 dage. De var ikke slebet eller havde ligget i blød, og de blev sået i almindelig så- og priklejord og dækket med plastic, til de dukkede op. Det eneste "specielle" var, at de stod på en varmemåtte, så jorden blev holdt på 22-24 grader.
Så hvis du sørger for, at de står lidt lunt, så skal der nok dukke nogen op hos dig også! Jeg har for resten også købt mine hos Bjarne - det er den spiselige udgave, der hedder Passiflora Edulis.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spiring af Passionblomst