Forum

Noget om jomfrufødsel (og tomater)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. januar 2010 kl. 19.18

Nu behøver jeg ikke tænke på at købe frø eller tomatplanter mere, mine tomater kan selv !
Da jeg skulle lave mad og fik skåret hul på den første tomat var den fyldt med så'n nogen hvide "larver" - føj i skraldebøtten med den /den til kompostbunken altså).
Nåh hul på den næste, og samme resultat. Men man er vel født nysgerrig, så jeg prikkede lidt til "dyret" for at se hvad det var for en fætter, og se så engang på billedet hvad det var.
Mine tomater må på en eller anden måde ha dyrket sex uden at jeg har set det, for det var da et lille nyt tomatbarn og slet ikke nogen larve. Eller var det måske en slags jomfrufødsel ?
Har i set det før ?

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. januar 2010 kl. 21.09

Det var spøjst. Normalt skal tomatfrø have en kort tørke periode før de kan spire. Er det frugter af egen avl eller er det noget gen manipuleret fra USA.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 4. januar 2010 kl. 22.16

Hej Mogens :)
Nu jeg lige har fat i dig: jeg kan jeg huske at du flere gange har nævnt din egen sort "kirsebærtomat". Hvis jeg husker rigtigt havde du dyrket den i mange år. Har du evt. et par frø til overs? (det behøver ikke at være mere end 5-10 stk).
I så fald vil jeg meget gerne prøve den, da jeg er i gang med at samle så mange danske tomatsorter som muligt :)
Grunden til dette er at flere af mine frøbyttevenner, i bla. USA og Canada, flere gange har spurgt mig, om vi da ikke har nogle danske tomatsorter. Til dette har jeg altid måtte svare, at jeg kun havde "Dansk Eksport".

Hvis du har frø til overs, er du mere end velkommen til at skrive til mig på www.byttefrø.dk (brugernavn Søren).

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. januar 2010 kl. 14.13

Hvad med sorter som Elin og Gemini , den sidste mener jeg er meget udbredt , men derfor behøver den jo ikke at stammer herfra .

Ellers skal du lige runde Frøsmalernes hjemmeside og spørge enten Søren eller Lila om mulige ledige frø på danske sorter .

I gamle dage var det største frøfirma herhjemme Olsens enke, hvor rigtig mange frø blev avlet . Idag tror jeg at størstedelen bliver importeret .

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. januar 2010 kl. 14.19

Søren nævner også sorten Selandia og efter at have læst lidt på hans hjemmeside , lader det til at han med stor sandsynlighed ligger inde med flere af dem .

Han hjemme side om danske tomater finder du her :

www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=178

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. januar 2010 kl. 14.29

Hej Søren.
Du er desværre lovlig sent ude. Alle frøene fra 09. er sendt rundt til mange i DK. så jeg håber at Kirsebærtomaten bliver mere udbredt i det ganske land. Men vend tilbage til efteråret, så er der forhåbentlig nye forsyninger. Men efter 30 års vellykket høst skulle det være mærkeligt andet.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. januar 2010 kl. 15.41

Kan det tænkes at din tomat har været "utæt" således at frøet har fået lys og væde fra moder-tomaten ?. Jeg kan se at den har fået lys og dannet grønkorn, da den er grøn i bladene .

Du må simpelhen rulle nogle lag bred tape om alle dine tomater , så det ikke gentager sig mere .

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. januar 2010 kl. 15.47

Hej Gert.
Jeg syntes at du skal vise dit foto af den spirende tomat til :
www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=17
og så lad os høre hvad de kan berette. Jeg er da ret nysgerrig.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 5. januar 2010 kl. 18.05

Mogens: Helt i orden, til den tid har jeg også lidt flere frø at bytte med.
Det meste af min 2009 frøhøst, er nemlig også allerede byttet væk. :)

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 5. januar 2010 kl. 18.08

Søren Duun: Selandia har jeg :)
Gemini og Elin har ingen interesse, da de begge er F1 hybrider.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. januar 2010 kl. 18.14

ok, men prøv lige og snak med Søren Holt (hedder han vist) og forlæg ham din interesse . Frøsamlerne har også en søster-organisation, der hedder SESAM og der igennem er sikkert også en eller flere som dyrker gamle dansk/svenske sorter indefor tomater.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2010 kl. 19.24

Hvis jeg skal holde mig til sandheden, og det skal man jo i hvert fald hvis det ellers kan blive opdaget, så var det altså en købetomat fra den lokale brugs. Og ja som Søren skriver så har den både dannet små blade og grønkorn "i moders mave" Det så jeg først da jeg fik fisket de der larvelignende tingester lidt ud i det fri.
Jeg er ikke helt med på det der med det brede tape Søren ? Mener du som en slags kondom for at styre dem ?
Og tiol Mogens, ja jeg prøver at sende billedet til gourmethaven også.
Men i øvrigt så er der nu ikke meget ved de der købetomater når man først har vænnet sig til at spise rigtige solskinstomater direkte fra egne planter. Det var også blot en nødløsning.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 5. januar 2010 kl. 19.29

Jeg har før købt lidt frø af Søren Holt (aubergine og peber). Det er ham der har bloggen "skrubtudsens have".
Jeg synes dog ikke at Frøsamlerne har et ret stort udvalg i tomater. De fleste de har er ganske almindelige handelssorter, og jeg kan faktisk kun få øje på en dansk sort - Selandia. (som jo faktisk ikke helt er en dansk sort)

Jeg vil prøve at kontakte Manfred Hahm (Tyskland), måske han har nogle danske sorter? Jeg ved i hvert fald at han har over 1000 sorter, så chancen er der da :)

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 5. januar 2010 kl. 19.32

Gert: Du må forresten undskylde, at jeg sådan kaprer din tråd :)

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. januar 2010 kl. 23.06

Tomater i kondomer-hvorfor ikke . Det må da sikre dem imod diverse angreb af forskellige sygdomme . Nej spøj til side .

Jeg sidder og tænker på ham svenskeren jeg tidligere har nævnt et sted. Han hedder Åke Truedsson og har vistnok Sverige største samling af tomat sorter . Det siges at han selv dyrker 250 forskellige sorter hver år . Åke har skrevet bogen "Odla Tomater" der minder meget om Lene Tvedgaards bog "Den lille røde, om tomaten . Mange af de sorter som Åke dyrker er bl.a amerikanske . Tidligere har man ikke kunne finde ham og dermed købe frø af ham . Men jeg tog lige en hurtig søgning på navnet og fandt at han har oprettet en forening som hedder "Tomat klubben.se" Link : www.tomatklubben.se/ .Håber du kan finde noget herigennem . Måske ved han også noget om de danske sorter, der var engang.....

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. januar 2010 kl. 23.13

I Bulgarien så jeg vistnok de mest grimme tomater der findes . Men de blev solgt på marked og jeg var selvfølgelig dum i ikke at købe en for at smage . De kostede ingenting . I øvrigt solgte de små tomatplanter fra et tidliger forår og fre til juli, hvor vi der

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. januar 2010 kl. 23.14

Lidt tættere på

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2010 kl. 0.00

Tomatplanter kan man altid bruge

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 15. marts 2010 kl. 11.18

Hej Mogens :)

Hvis du skulle få frø i overskud når du har sået, er jeg stadig meget interesseret (behøver kun 1 - 4 frø). Jeg betaler selvfølgeligt porto. Ellers kan vi også bytte, jeg kan sende dig en liste over mine sorter hvis du er intresseret.
Hvis ikke du har frø i overskud - Har du så en mail, så jeg kan kontakte dig senere på året?

Du kan skrive til mig på tomato.garden@hotmail.com

Mvh. Søren

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 20. marts 2010 kl. 0.43

Bumper lige tråden, så Mogens E. ser overstående indlæg :)

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. marts 2010 kl. 20.36

Søren, den er set og besvaret på mail.

Nyt svar til emnet »Noget om jomfrufødsel (og tomater)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Noget om jomfrufødsel (og tomater)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider