Forum

Musa Basjoo. BananPalme (Japansk Fiberba

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 7. december 2009 kl. 15.38

Jeg har en Musa Basjoo, som er ca. 50 cm høj. Jeg tog den ind fra haven inden det begyndte at blive for koldt og anbragte den i garagen. Her er der bare ikke så meget lys og mit spørgsmål kommer her:

Jeg ved godt, at man siger, at denne 'palme' er en udendørs palme og at den kan tåle ned til omkring 25 graders frost. Om vinteren skal man tildække rødderne og skære bladene ned, for derefter at plante den ud igen i det tidlige forår. Men.......
Jeg nænner næsten ikke at skære bladene ned og lade den stå udenfor. Kan jeg tage den ind i huset og lade den stå i en kølig gang med indirekte lys, uden at den tager skade af det, eller skal jeg virkelig være 'ond' og slære bladene af? Vil blive meget glad for et svar omkring det. Jeg har ingen erfaring med palmer, så jeg er ret nybegynder på det område.

Marianne.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 7. december 2009 kl. 16.18

Jeg har haft Musa basjoo gennem et par år nu. En banan står i et bed, og får lidt halmdækning om vinteren. Den visner helt ned til grunden i løbet af vinteren, men skyder fra roden igen i løbet af foråret. Den bliver aldrig særligt stor på denne måde.

I sommers købte jeg en ny, der står i en krukke på terrassen. Her hvor det er blevet koldt har jeg skåret bladene ind til "stammen", og pakket den ind i fleece. Krukken med plante er flyttet ind i værkstedet hvor der er frostfrit. Der er ikke lyst, men så længe det er koldt nok til at planten ikke vokser, betyder det ikke så meget. Fordelen ved ikke at skære helt ned er at bananen begynder at skyde fra toppen af "stammen" til foråret, og dermed når at blive noget større i løbet af en sæson. På denne måde skulle der også være en chance for at opleve planten i blomst efter et par år.

Held og lykke med det!

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér