Forum

Musa Basjoo. BananPalme (Japansk Fiberba

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 7. december 2009 kl. 15.38

Jeg har en Musa Basjoo, som er ca. 50 cm høj. Jeg tog den ind fra haven inden det begyndte at blive for koldt og anbragte den i garagen. Her er der bare ikke så meget lys og mit spørgsmål kommer her:

Jeg ved godt, at man siger, at denne 'palme' er en udendørs palme og at den kan tåle ned til omkring 25 graders frost. Om vinteren skal man tildække rødderne og skære bladene ned, for derefter at plante den ud igen i det tidlige forår. Men.......
Jeg nænner næsten ikke at skære bladene ned og lade den stå udenfor. Kan jeg tage den ind i huset og lade den stå i en kølig gang med indirekte lys, uden at den tager skade af det, eller skal jeg virkelig være 'ond' og slære bladene af? Vil blive meget glad for et svar omkring det. Jeg har ingen erfaring med palmer, så jeg er ret nybegynder på det område.

Marianne.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 7. december 2009 kl. 16.18

Jeg har haft Musa basjoo gennem et par år nu. En banan står i et bed, og får lidt halmdækning om vinteren. Den visner helt ned til grunden i løbet af vinteren, men skyder fra roden igen i løbet af foråret. Den bliver aldrig særligt stor på denne måde.

I sommers købte jeg en ny, der står i en krukke på terrassen. Her hvor det er blevet koldt har jeg skåret bladene ind til "stammen", og pakket den ind i fleece. Krukken med plante er flyttet ind i værkstedet hvor der er frostfrit. Der er ikke lyst, men så længe det er koldt nok til at planten ikke vokser, betyder det ikke så meget. Fordelen ved ikke at skære helt ned er at bananen begynder at skyde fra toppen af "stammen" til foråret, og dermed når at blive noget større i løbet af en sæson. På denne måde skulle der også være en chance for at opleve planten i blomst efter et par år.

Held og lykke med det!

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. december 2009 kl. 16.43

Først skærer jeg alle bladene af . Det sker der ikke noget ved. Herefter sætter jeg nogle gamle opstablingskasser i flaminco fra dengang jeg havde bier, uden på og de bliver så foret med visne og tørrede blade og virker derfor isolerende.

På den måde kan jeg så holde planten og stammen i en stor størrelse . Hvis det kommer en meget hård vinter kan jeg ikke stille meget op , med mindre jeg pakker det hele ind i tæpper men de sidste par år har det ikke været så slemt .

Ofte må jeg skære den en smule tilbage . Stammen er ca 1,8 meter og i sidste år var der yderligere 2 stammer på ca 1,4 meter

Men rodnettet får også nogle poser visne blade og i de tidligere år, en masse halm med diverse organiske gødninger . Gerne i en halv meters højde . På den måde klare jeg både at isolere dens rødder og gøde den .

Jeg håber og beder til at jeg for blomst i den til næste år eller næste igen .

Hvis du har den i en potte ville jeg sætte den et sted , hvor den kan stå frostfri, men stadig kold . Næste forår vil jeg så plante den ud, da det kommer til at knibe med at finde potter i en stor størrelse . Står de i potter er risikoen for at de får frostskader stor .

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. december 2009 kl. 17.31

basjoo er slet ikke egnet til indendørs brug...kun hvis man har et drivhus med varme her om vinteren og en højde fra 2 m og op...det er bedst enten udplantet eller i store baljer fra 4o L og op...har selv 3 grupper udplantet på 6 år ingen blomster endnu men de stiklinger som er givet væk her i byen er nu begyndt at blomstre og står med blomst nu her i dec mdr..det er ik godt at grave den op da de ødelægger rødderne og derigennem kan komme svamp og virus og gør man det så skal den stå så tør som mulig og uden bladene de skal af for at minske fordampning overvintring bedst fra 1 til + 5.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. december 2009 kl. 18.26

Hej Marianne.
Jeg nænnede heller ikke at skære i min Musa Basjoo. Den stod lige længe nok udendørs, så den fik flere brune blade efter en kold nat, og kom så ind i lune omgivelser nær ved et vindue. Den livede gevaldigt op efter nogle dage og er nu pæn grøn igen. De brune blade blev fjernet og den producerer nu et nyt blad på 10 dage. Håber jeg har højt nok til loftet inden den skal udendørs igen til foråret. Den blev købt i juli som 25 cm. høj for 40,-

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 7. december 2009 kl. 21.54

Tusind tak for alle de fine svar I har skrevet herinde. Min plante var på tilbud for flere måneder siden i Bilka og den så forfærdelig ud. Bladene var næsten helt brune, men for 10 kr, så skulle det altså prøves af. Den er omkring 50 cm høj vil jeg tro.
Jeg var lige ude og tjekke den i garagen og kunne se, at der er begyndt at blive brunt på nogle af bladene, så nu har jeg taget den ind i min gang, hvor der ikke er helt så varmt, som i stuen, så nu må jeg se hvordan det går. Jeg har nogle indkøbte frø som jeg skal 'lege' med på et senere tidspunkt. Men alle Jeres svar herinde, har jeg gemt, så jeg kan finde dem frem, når jeg engang skal i gang med, at starte en plante op fra bunden af og så håber jeg der kommer et par stykker ud af det, for så kan det være, at jeg nænner at fjerne bladene på en af dem og lade den stå udenfor hele tiden og så frostsikre den.

Tusind tak for svarene. Jeg er rigtig glad for, at flere herinde, er så flinke med råd og vejledning. :-)

Marianne.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. december 2009 kl. 11.20

Hvis jeg husker det skal jeg nok tage et billede.
Folk, der ikke ved at der er en bananpalme inden under, tror at jeg har sat en bistade op i forhaven .

Jeg vil foreslå dig at plante din ud i haven til foråret for så bliver den også større end hvis den står i potte indendørs .

Husk at den godt må få en del gødning og vand. Jeg ved at Erik og Mogens også giver den og deres citrontræer omkring en deciliter 3- dobbelt salmiak spiritus til 10 liter vand .

Men en god halv eller hel omsat kompost vil den gerne have . Jeg har prøvet at give den lidt for meget gødning og resultat var at den fik lidt lus, på de nue blade men ellers var der intet at se. . Da den så fik vand tog "fanden ved den" og så voksede den bare . En meget vand er altid godt .

Jeg har også opdaget at den trives bedst på nordsiden af rækkehuset . Jeg havde en stående på sydsiden , men det kunne den ikke rigtig lide .

Nyt svar til emnet »Musa Basjoo. BananPalme (Japansk Fiberba«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Musa Basjoo. BananPalme (Japansk Fiberba

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider