Skrevet af: Søren S Duun, 20. november 2009 kl. 12.25
I forbindelse med at min interesse for havebrug, økologi og ikke mindst kaninhold er blevet større og viden omkring de gamle frugtsorter er begrænset eller eller ligefrem mangefuld har jeg ledt efter viden via nettet eller hos antikvariaterne . Det er noget af et arbejde, at skulle søge via deres hjemmeside eller skrive til dem . Men det kan gøres nemmere . For på dette links
www.antikvariat.net/get/search.cgi?post
kan man faktisk søge på et stikord, en forfatter eller bogens titel . Resultatet kommer op via en liste og så er det bare at skrive til antikvariatet . Evt prutte om prisen , hvis man vil være det bekendt .
Jeg har fundet mange gamle og gode bøger bl.a. omkring hold af kaniner . Bøgerne nævner også en masse omkring sygdomme og fodring, som nye bøger ikke gør . Bøgerne har stået mig i ca 30 - 40 kr. stk. plus porto
Havebøgerne beskriver de gamle sorter som ikke er i handlen mere og som enkelte samler ligger inde med .
Leder man efter julegaver til en havemand var det måske her man skulle lede .
Tidligere var jeg medlem af bl.a. frøsamlerne og herigennem somlet på nogle af de gamle æbler sorter . Senere har jeg også fået nogle af de gamle hindbærsorter
I de senere år har jeg støt ind i havebøger, som beskriver eksempelvis gamle sorter af bl.a æbler, brombær, blommer mv
Skrevet af: Søren S Duun, 20. november 2009 kl. 12.46
Jeg glemte at nævne at portoen er meger dyr i Sverige og det kan hurtige blive meget dyrt , hvis det er den svenske litteratur man skal bruge .
Men søger man på de danske bøger og har en ide om hvor meget bogen/bøgerne vejer, kan man beregne portoen via dette links hos postdanmark
www.postdanmark.dk/index.jsp
Find bogen her
mhttp://www.antikvariat.net/get/search.cgi?id=ulkpcpamhjpr,4,0,15&qx=resetan skal kocentrere sig om
Skrevet af: Søren S Duun, 20. november 2009 kl. 12.47
Jeg glemte at nævne at portoen er meger dyr i Sverige og det kan hurtige blive meget dyrt , hvis det er den svenske litteratur man skal bruge .
Men søger man på de danske bøger og har en ide om hvor meget bogen/bøgerne vejer, kan man beregne portoen via dette links hos postdanmark
www.postdanmark.dk/index.jsp
Find bogen her www.antikvariat.net/
Skrevet af: Karna Maj, 20. november 2009 kl. 17.33
Det er virkelig et godt sted at lede. Jeg forsøgte lige med måske nok den allerbedste gamle havebog: Nordisk Illustreret Havebrugsleksikon. Der er masser til salg og til meget rimelige priser.
www.antikvariat.net/get/search.cgi?post
Skrevet af: Søren S Duun, 21. november 2009 kl. 13.28
Søger man efter billige priser på nye bøger skal man vælge bogpriser.dk. Her får du en dagspris på bogen oplyst i 32 internet boghandlere og spare penge .
Her kan man som oftest spare imellem 15 - 20 % af nyprisen, selv når der kommer porto på er der sparet lidt .
Adlibris.dk har indberegnet portoen i prisen og giver ydermere ca 14 dages kredit . Hvor andre kræver at du indbetaler beløbet inden bogen bliver sendt afsted . Men det er ikke alle bøgerne de kan konkurre med .
Hemmeligheden ligger i at de ikke har nogen butik og indkøber direkte fra forlaget . Derfor går der som oftest 3- 5 dage før du har bogen/bøgerne hjemme .
Links til bogpriser : www.bogpriser.dk/
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gamle havebøger, hvor findes de?