Forum

Rose beskæring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars, 21. oktober 2009 kl. 15.23

Hej
Har ikke det store forstand på roser så vil lige høre, vi er lige flyttet i hus hvor der er en del roser foran, jeg har linket et billede.

Skal de beskæres, og hvor meget og hvornår?

www.billedeupload.dk/upload/files/2009–10/62db7188.jpg

MVH Lars

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 21. oktober 2009 kl. 15.25

Hov linket til billedet virker vist ikke, dette skulle virke :)
www.billedeupload.dk/photo/2009–10/62db7188/1234.JPG.html%203

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 21. oktober 2009 kl. 15.29

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 21. oktober 2009 kl. 15.33

Det var dog utroligt :)
Nu er den der vist, kan desværre ikke slette mine forige indlæg
www.billedeupload.dk/upload/files/2009–10/62db7188.jpg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 15.33

Hej Lars

Der er en fejl på det links du har indsat. Men jeg vil heller råde dig til at hyggelæse Politikens store beskærings håndbog så du får et billede af, hvad det går ud på. Det er lidt svært at beskrive i detaljer ligesom der kan være flere meninger om hvordan de skal beskæres. Jeg selv skønner ud fra hver enkelte tilfælde da roser er forskellige. Men du skal ikke beskære dem nu, da du kan risikere at de tilbagefryser, hvis vinteren bliver rigtigt koldt. De visne blomster kan du sagtens klippe af. Det sker der ikke noget ved.

God læsning

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 21. oktober 2009 kl. 15.35

Hvis du trykker på det sidste lik og sletter den ENE "-" der hvor der står "files/2009–10/" så virker det. men mange tak så

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 22.23

Hvis du søger på google.dk omkring beskæring af roser kommer der mange muligheder op. Havenyt har også skrevet en artikel som jeg ligger et links til.

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/roser/979.html.

I artikel nævnes det at man kan bruge en grensav til de store tykke grene. Personlig foretrækker jeg et ørnenæb, da jeg er af den gamle skole og har lært at kun må lave pæne snit, når man beskære. Men er der tale om en gammel slyngrose, med grene som en overarm dur ørnenæbet ikke. Her ville jeg i stedet benytte en felco buesav med justerbarts blad.

Jeg har også læst at man skal skære det hele ned til 20 cm hvert år. Andre steder skal det være højere. Men som regel handler det om hvor godt roserne gror og hvilket roser der er tale om. Nogle roser sætter store, men få blomster når de skæres tilbage og andre små, men mange. Andre roser skal ikke skæres tilbage, hvis man vil have mange roser på planten. En rose som mors dags roser blomster meget og længe jo ændre den bliver

Vigtigst af alt er at lægge snittene rigtig (lige over et øje) så man undgår diverse stappe. Dette er godt illustreret i Politikens bog, Hugo Lykke sbog om roser (fra samme forlag)

Nyt svar til emnet »Rose beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Rose beskæring

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider