Forum

Æbletræer og bunddække

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 5. oktober 2009 kl. 11.07

Æbletræer kan ikke lider at vokse i græs, står der i bøgerne. Og bedst er det, at lade jorden under træerne være bar de første 5 år, står der osse i bøgerne.

Men det der med bar jord – det er heller ikke så godt for jorden, står der i nogle bøger...

Jeg syntes ikke der er plads til bar jord i min lille have, og havde tænkt på timian som bunddække. Det er den her rundbue-gang af æbletræer, som jeg lige har lavet. Pergolaen er bygget, og æbletræerne er plantet, og nu er jeg færdig med at binde grenene op i espalierformen. I buegangen skla ligge trædefliser, og mellem dem havde jeg tænkt på at plante den helt lave trædetimian, og under træerne den almindelige timian.

Men er det helt tosset, og vil det gå ud over æbletræernes vækst at jorden ikke er bar?

Eller er der andet der vil være bedre som bunddække?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 5. oktober 2009 kl. 13.02

Da jeg plantede mit æbletræ, var jeg ikke opmærksom på at jorden skulle være bar omkring. Først et par år efter, fjernede jeg græs rundt om – og har efterfølgende lagt flis under. Træet er stadig sundt og har det mere end godt alligevel – og giver godt med frugt.

Det lyder som en super ide, du har fået der.

Dog vil jeg give dig et godt råd, at beskytte de unge træer her til vinter, med net omkring stammen. Min erfaring siger at store som små gnavere er Pjattet med barken i vintertid, og kan ødelægge træet på notime. Mit ene træ måtte lade livet pga af det, men glæder mig over succesen med det andet.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. oktober 2009 kl. 14.16

Timian under et æbletræ, har en ulempe, hvis man alså vil spise det, fuglene sidder i æbletræet og skider ned på timianet og det er ikke rart, mange fugle er bærer af salmonela.

Jeg har lagt fliser omkring mine æbletræer, med fald ind mod træstammen så træet får vand når det regner.

På fliserne har jeg sat potter med pelargonier i diverse farver,det lyser op.

Mvh. Svend Høst

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. oktober 2009 kl. 10.39

Jeg vil også give Svend ret i at fugleklatter i Timian næppe kan anses for at være smagsgiver til timian. Enten skal det skylles meget grundig eller også skal man ikke høste af det.

Det er rigtig at der ikke må komme græs rundt om frugttræer, da græsset æder det vand og næring som træet skal bruge. Desuden er det hellere ikke en god ide at have græsset da de fleste mennesker ødelægger barken med deres græsslåmaskiner. Er barken med tiden blevet slået af er det ude med træet. Det kan godt ske i løbet af nogle år.

Hvis man bruger bark eller træflis skal man også huske at give dette lidt ekstra kvælstof, da fliset vil stjæle det fra træet på samme måde som græsset. Det er især det første år.

Man kan også bruge kompost hel eller halvomsat. det kan også holde ukrudtet ude (forudsat er der kun er tale om et -årige arter). Kompost kan også holde på vandet, samtidg med at det er jordforbedrende.

De første 3 år vil jeg foreslå at man bruger kompost, senere kan man så plante eller så forskellige blomster under dem.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 8. oktober 2009 kl. 11.34

Ja, I har ret. Det er en dum idé med spiselige urter under træer. Det var nu også mere af æstetiske årsager jeg havde tænkt på timian som bunddække. Men nu lader jeg jorden være bar. Og skal så også lige have fjernet al det brune dække, jeg har givet dem.

Jeg var nemlig til foredrag i går med Æble-podemesteren Boi, så blev jeg så meget klogere. Æbletræerne skal have bar jord.

Spændende foredrag iøvrigt, om de gamle sorter her i Syd-vestjylland. Det kan anbefales.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 8. oktober 2009 kl. 11.40

Nåå ja, og så var der smagsprøver til foredraget – så mange forskellige, at jeg måtte lade de sidste 5–6 stk. passere, for at der også skulle være plads til kaffen og æblekagen.

Men nu ved jeg, at mit næste træ skal være et Tyrrestrup – det smager helt fantastisk. Og så kan det gro her i sandjorden.

Nyt svar til emnet »Æbletræer og bunddække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Æbletræer og bunddække

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider