Skrevet af: Jane K., 4. oktober 2009 kl. 21.56
Jeg har købt tre blåbærplanter – Reka, Hardy Blue og Duke, som jeg vil sætte sammen i en trekant. Hvor meget plads skal de hver især have, så de har luft nok til at vokse til?
Skrevet af: Lone Brems, 5. oktober 2009 kl. 10.04
Hej Jane
Det er kraftigtvoksende sorter, du har købt – så du får det let med bærhøsten, når den tid kommer :-)
De bliver omkring 1,2–1,5 meter høje og med en bredde på 1–1,4 meter.
Hvis nu dine solsorte finder ud af, at de gerne vil spise med, kan det være praktisk at kunne overdække hver enkelt busk med net – og så er det hensigtsmæssigt med rigtig god afstand mellem buskene...
God fornøjelse med plantningen!
Og lige et tip: Du kan opnå sur jord ved at lægge nogle trillebørfulde grannåle (helt eller delvist omsatte) ud over jorden på plantestedet og arbejde dem ind i jordoverfladen med en greb inden plantning.
De efterfølgende år lægger du en spandfuld nåle omkring hver blåbærplante ovenpå jorden. (Blåbær har rodnettet helt oppe ved jordoverfladen og trives bedst, hvis man ikke graver / bruger kultivator tæt på planterne).
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Boi Jensen, 5. oktober 2009 kl. 16.48
Hej Jane
Jeg har mine med 1 meters afstand og når bærrene begynder at modne, sætter jeg et 60 cm højt trådhegn med 2½ cm huller rundt om planterne og et løst skyggenet af samme type som bruges til kartoffelsække, det fås i 50 meter lange stykker i mange bredder – jeg har det i 3,60 m bredt. Så får vi bærrene og solsortene en lang næse. Nette kan købes hos mig i den længde, der ønskes.
Har i år høstet over 5 kg pr. busk og jeg holder dem nede under 125 cm i højden.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 5. oktober 2009 kl. 20.11
Er blåbær ikke kun krybende. Fås de også oprette som f.x. stikkelsbærbuske? Og hvad skal man så gå efter. Kan de endda opstammes? håp
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 7. oktober 2009 kl. 21.29
Vaccinium myrtillus er den krybende art, der voksker vildt i skovbunden i norden, hvorimod den amerikanske blåbær Vaccinium corymbosum er en busk på ca 1,5 m højde. Der findes mange forskellige sorter i denne gruppe. Jeg har endnu ikke set et opstammet produkt i handlen, men det burde sikkert ikke være så svært at lave med den vækstkraft de har i sig.
–der findes også en anden nordamerikansk blåbær art Vaccinium angustifolia, der bliver en noget lavere busk, også her finder man forskellilge sorter også nogle helt krybende buske. -iøvrigt med flotte høstfarver hvis man går op i det.
–en ting jeg aldrig har kunne læse mig til er om den krybende art Vaccinium myrtillus kan krydsbestøve de amerikanske arter. – men det er der måske nogen herinde der ved?!
Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2009 kl. 12.38
Hej Kristian
Jeg tror ikkeat der er nogle som ved det. Jeg ved at der findes nogle avlere i Danmark, som måske ved det.
Grunden til at man ikke vil dyrke den nordiske er at det er nemmere at lade naturen passe den og så dyrke de amerikanske/ skotske sorter, der begge giver et stort udbytte. Det er selvom bærret på de vilde sorter smager af meget mere.
Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2009 kl. 18.24
Lidt af det samme gælder dyrkningen af multebær, som stiller hel urimelige krav. umiddelbat ville det være en god ide, da bærrene holder prisen. En indsamler fik dengang ca 30 kr pr. kg.
For mange år siden prøvede man at tæmme dem og det vidste sig ikke at blive nogen succes. Hvis den fik for meget kvælstof udblev blomstringen og planten voksede bare.
Hvis den blev bestøvet af en nær slægtninge satte den ikke bær. Desuden kostede de meget vand, meget spagnum og sort plastik til at holde det hele sammen. Derfor gider man ikke at prøve at dyrke de vilde arter. Jeg ville også mene at kvaliteten er bedst i de vilde arter, som er gødet med henholdsvis fugle klatter og elge-lorte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvor tæt skal jeg plante tre blåbærbuske