Skrevet af: Simone J, 30. august 2009 kl. 10.04
Hej...
jeg kunne godt tænke mig at prøve at plante en sten fra en nektarin... men så vil jeg gerne vide om jeg skal tage særlige forhold i forbindelse med det eller senere... eller om nogle har erfaringer med at det ikke kan lade sig gøre af den ene ell anden årsag...
PFT
Skrevet af: Lilium, 30. august 2009 kl. 16.29
Tjae-den vil formodentlig blomstre efter en halv snes år eller mere...
Trives i almindelig havejord, men skal stå beskyttet for sen frost f.eks. i et drivhus eller op ad en husmur.
Man kan købe gode sorter af nectarin podet på dværgstamme-men selvfølgelig er det jo ikke helt det samme som at have lavet en unik plante for sig selv. Der er dog langt imellem at de overgår de sorter der er i handelen. Imidlertid bør man være optimistisk -tænk bare på Ingrid Marie, Philippa og Guldborg for bare at nævne et par enkelte -der blev frembragt af amatører.
Skrevet af: Simone J, 30. august 2009 kl. 17.30
Tak for dit svar... ved du om jeg skal tage særlige forhold i forbindelsen med at plante den... særlig jord ell ligneden... tænker at plante den i en potte inden døre og lade den stå i en varm solrig vinduskarm den første tid. Nogle sten (frø) skal jo igennem tarmen på et dyr før de virker... det var også sådan noget jeg tænkte om der var nogle der viste... for så er der jo reelt set ingen grund til at plante den ud... for jeg har altså ikke tænkt mig at sluge den først... haha...
Nå men jeg vil kaste mig ud i experimentet... endnu engang tak
Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. september 2009 kl. 11.00
Hej Simone, du skal slibe på skallen først. Den er tyk nemmerlig, og ved at slibe den mindre, gør du det nemmere for kernen indeni at suge vand til sig.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Simone J, 1. september 2009 kl. 12.02
Mange tak for det råd... det er jo godt at vide...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Nektarintræ