Skrevet af: Hans-Aage Mortensen, 29. august 2009 kl. 0.22
Jeg har sat 16 (store) frø af pomelo frugt, der kom 16 planter. Jeg er interessert om der er nogle der har erfaring med denne plante. Planterne står dels i drivhus og udenfor.
Hvordan kan de overvinter?
Skrevet af: Line Mathiesen, 29. august 2009 kl. 16.53
Jeg har et 17 år gammelt frøsået træ af pomelo, som altid har stået ude fra frost til frost, og som kommer ind i stuen om vinteren. Det har det ikke godt af, men det overlever trods alt :-)
De første mange år satte træet nogen vilde opadstræbende skud, som jeg klippede ned gang på gang. Men for ca 5 år siden affandt det sig vist med sin skæbne, og sætter nu kun sideskud. Det står i en stor potte, bliver omplantet ca hvert 3–4. år. Træet er ca 130 cm højt, og jeg beskærer det hvert forår. Det har endnu ikke sat frugter, og efter hvad jeg kan læse mig til, så er pomelo ikke frøægte, og man kan ikke forvente sig at der kommer noget spiseligt ud af det, hvis den nogensinde sætter frugter.
Det er egentlig ikke nogen specielt køn plante, og den stikker, men jeg beholder træet af sentimentale årsager. Det har jo fulgt mig over halvdelen af mit liv :-)
Skrevet af: Lilium, 30. august 2009 kl. 16.21
Pomelo er en krydsning. Jeg tror imidlertid ikke det helt er klarlagt med hvilke forældre.
Jeg har ofte set og spist den i dagligt til morgenmad i Thailand og jeg må med skam erkende, at det er lidt som at kysse sin søster.
Jo den er da imponerende, men den smager ikke af meget...
Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. september 2009 kl. 11.02
Hej Hans-Aage, det er spændende med pomelo-træer. De kan sagtens plantes fra en kerne der har fået lov til at tørre en dags tid. Der gælder iøvrigt sammen forhold som emd alle citrustræer. Jeg har da også selv et par stykker af disse pomelotræer stående. Man bliver da i så godt humør ved at kigge på dem og nusse om dem.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Hans-Aage Mortensen, 3. august 2010 kl. 12.51
Nu har jeg 5 pomelo planter til bage efter vinter, nogle er foræret væk andre gået ud. Den ene af dem blomster med en hvid blomst og der er kommet en frugt, som vokser men planten er kun ca. 25 cm. Planten er fra sidste år. Er der andre der har fået en pomelo til bære frugt?
Skrevet af: Lilium J., 31. oktober 2010 kl. 15.03
Kære Hans Aage.
Har du et billede der er senere en dette og kan jeg evt. få din tilladelse til at bringe det på en hjemmeside for" citruselskere"( Citrus Growers Forum ).
Det er ret usædvanligt at få frugt på et års planter.
Skrevet af: Hans-Aage Mortensen, 1. november 2010 kl. 8.41
Jeg har sat mine citrus planter på loftet på grund af frost men har lige taget nogle billeder. Du må gerne anvende dem til andre formål. Du kan sende din e-mail adresse til k15@ofir.dk så vil jeg meget gerne sende dem til dig
Skrevet af: Hans-Aage Mortensen, 1. november 2010 kl. 8.41
Jeg har sat mine citrus planter på loftet på grund af frost men har lige taget nogle billeder. Du må gerne anvende dem til andre formål. Du kan sende din e-mail adresse til k15@ofir.dk så vil jeg meget gerne sende dem til dig
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. november 2010 kl. 11.33
- gå ind på florentsia .dk der står en masse om de forskellige citruskrydsninger -
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pomelo (pompemus) Citrus maxima