Skrevet af: Simon, 31. juli 2009 kl. 3.15
Hej alle sammen.
Min gamle nabo karen. har engang plantet tomater meget. (altså rigtige tomater) og så var der kommet tomater op og det ville jeg også meget gerne men ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gøre. skal jeg skære tomaten over eller skal den være hel? eller noget helt andet og hvor tit skal de have vand?. skal lige siges den bliver plantet indenfor i en potte :-).
på forhånd tak.
Skrevet af: J. H., 31. juli 2009 kl. 11.22
Det var da en sjov historie og spændende indlæg.
Som forsøg ville jeg da til foråret prøve, at "plante" f.eks en hel cherrytomat lige under jordoverfladen, i en halvstor potte med så- og priklemuld – gøre jorden fugtig, uden at den er"pladder" våd, sætte en klar pose henover, for at holde på fugten, og tage posen af når og hvis der kommer spirer.
Dernæst kunne man ligesådan, i en anden potte prøve med en ½ tomat af en anden sort og i en tredje potte prøve med en skive osv.
Til sidt skal alle de små planter jo have hver deres egen potte og leve videre i – men det er en hel anden historie.
Lad os endelig høre mere om projektets udvikling når du når dertil :o)
Skrevet af: Wina Fiona, 31. juli 2009 kl. 23.06
Jeg mindes at have læst her på forum et eller andet sted i nogle gamle tråde, om nogle som havde erfaringer med selvsåede tomater på friland. Tomater som bare var faldet af planterne, og som så kom sommeren efter.
Skrevet af: Steen Jakobsen, 1. august 2009 kl. 11.36
De vælter op ad jorden i mit drivhus og andre steder hvor jorden fra sidste års plantesække er endt.
Steen.
Skrevet af: Bente, 1. august 2009 kl. 13.16
De steder, hvor man anvender spildevandsslam til gødning vælter det op med tomater, de går upåvirkede gennem fordøjelsen på os og ender på marken.
Du kan sagtens ''plante'' en tomat, men risikoen for at den rådner er stor, evt skær nogle tynde skiver og læg under et tyndt lag jord. Men absolut ladsiggørligt – god fornøjelse
Skrevet af: Simon, 5. august 2009 kl. 6.56
Hej igen (-:
Simon her.
nu har jeg prøvet mig frem jeg har skæret den i nogen skriver og lagt dem lige under overfalden
og så har jeg taget pose og gjort den fugtig indeni og lagt den henover
så må vi jo se om der sker noget :-)
Skrevet af: Bjarne Højlund, 5. august 2009 kl. 10.25
Hej Simon!
Den mest "sikre" metode er således:
Tag frømassen ud af tomaterne og bland med vand og lad det stå et par dage. "massen" vil gære og slimen omkring frøene fjernes. Læg frøene til tørre på et kaffefilter. Herefter er det bare at så frøene på normal vis. Frøene kan opbevares i flere år hvis de opbevares mørkt og køligt.
Mange Hilsner
Bjarne
www.barney.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan planter jeg en tomat?