Forum

Jorden til forskel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 21. august 2003 kl. 10.01

Så sent som gårsdagens eftermiddag, hvor jeg tog de sidste kartofler op – i øvrigt af sorten Exquisa – kunne jeg glæde mig over, at jeg ikke som i fjor fik mit høstarbejde delvist generet af den ibiriske skovsnegl.

Sagen er den, at jeg et par kilometer fra den parcel, jeg har skøde på, disponerer over 70 kvadratmeter jord til køkkenhaveformål.

Der er tale om udpræget lerjord med et større engområde som nærmeste nabo.

Og jeg siger Dem – for at mindes en desværre afdød komiker af de store – at der i engen er dræbersnegle i hobetal.

Derfor gik det rivegalt, da jeg i fjor forsøgte at overføre dyrkningsprincipperne fra den hjemlige matrikel med let sandjord.

Det vil sige, at jeg udplantede kål under fiberdug, og at jeg lagde avispapir dækket med græsklip findelt hækklip med videre omkring planterne som et værn mod dels kålsommerfuglen og dels kålfluen.

Resultatet var, at jeg fik etableret et sandt mødested for de ulækre snegle, der i dagslys kastede sig ud i slow – jaja man skal jo ikke overdrive – så måske rettere slow-slow-fox på mine kål.

I år valgte jeg så den sorte jords princip. Det vil sige: Farvel til fiberdug og tildækning med diverse afklip afløst af hyppig brug af frem-og-tilbage jernet.

Resultat: Ingen observationer af dræbersnegle i dagtimerne og ingen synlige resultater af deres utvivlsomt natlige tilstedeværelse.

Prisen var utvivlsomt flere stribede larver (afkom af den store kålsommerfugl), men hellere det end en snegleinvasion.

KONKLUSION: Man skal nok tage visse forbehold, når man anbefaler dette og hint.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 22. august 2003 kl. 11.07

Hej Ole

Du har ret. Desværre må jeg sige at jeg dyrker som altid – og i år har jeg ikke rigtigt set nogle snegle før nu. Har de sidste 2–3 år har MÆNGDER!)

Jeg tror faktisk at vejret i dk dette år har bidraget til dit dyrkningsheld (dygtighed) også –

mvh
Gitte

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 22. august 2003 kl. 11.46

Jeg kan tilslutte mig Gittes observation – også her har vi set *meget* få snegle i løbet af den tørre sommer i år – langt færre en normalt.

Venlig hilsen
Jakob Bock

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 3. februar 2008 kl. 1.58

Så må vi jo se, hvordan det bliver til næste år.

Mvh Eivin

Nyt svar til emnet »Jorden til forskel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jorden til forskel

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider