Skrevet af: Ulla Danielsen, 23. juli 2009 kl. 9.25
Hejsa
Jeg har lige købt et alm. tulipantræ – men er blevet lidt tvivl om hvordan det vil trives bedst. Ved at det skal stå solrigt, men hvad med jordbunden, må den være fugtig?
Med venlig hilsen
Ulla
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 23. juli 2009 kl. 11.10
Hej Ulla
Når du skriver tulipantræ er det formodentlig en Liriodendron tulipfera og den skal stå i ganske alm. havejord på en plads uden for megen blæst.
Er det derimod "falsk tulipantræ" på dansk og latin Magnolia vil den gerne stå i surbundsjord sammen med rhododendron. Surbund er jord med lav ph og ikke nødvendigvis fugtig.
Skrevet af: Mogens; E., 24. juli 2009 kl. 20.55
Hej Ulla.
Hvis det er en Magnolia, er her lidt god læsning.
www.gardener.dk/2222/p/magnolia.htm
Skrevet af: Albert Rothstein, 24. juli 2009 kl. 21.25
Jeg har ligeledes et tulipantræ, det er en af de træer jeg kan nyde, da jeg finder det særdeles beundringsværdigt! Der er mange gode timer i selskab med et sådant træ!
Skrevet af: Ulla Danielsen, 25. juli 2009 kl. 12.33
Hejsa
Det er en Liriodendron tulipfera som jeg har købt – så et kæmpetræ i Fredensborg Slotshave og måtte eje et ;o)
Dejligt at det ikke har så specielle ønsker til jordbund – nu har jeg fundet et sted hvor det efterhånden kan få lov til at vokse sig rigtig stort.
Har læst at det først giver blomster efter omkring 20 år – ærgeligt, men bladene er jo også smukke så jeg har ikke fortrudt at jeg har købt træet.
Mvh
Ulla
Skrevet af: Villy Larsen, 19. august 2009 kl. 14.36
Når vi nu er ved tulipantræet så her jeg 2 spørgsmål
1. Hvor jeg bor har der været nogle fremsynede mennesker der har sat 3 tulipantræer (ikke Magnolia, men dem der blomstrer efter ca. 20 år) og de er netop gåët. Her har været en del blomster, men forventer at det bliver mere massivt de kommende år.
Boligforeningen holder jorden omkring træerne (alle træerne) men jeg har konstateret at et af tulipantræerne har sat skud, både tæt og på stammen men også ca. 20 cm fra selve træet.
Jeg har taget 3 skud et stykke fra stammen og sat dem og nu er spørgsmålet: Kan man overhovedet få noget ud af det?
I forbindelse hermed vil jeg lige sige at jeg har taget skud fra Acasien (Robina) men de har også været længere fra modertræet således at jeg kunne tage skuddet sammen med en lang forbindelse til modertræet.
Det har været en succes.
Men har jeg nogen mulighed for det samme her?
2.
Kan man bruge frugterne efter blomstringen til at så og i så fald, hvornår skal man plukke dem fra træet?
Jeg er vild med tulipantræet, den uægte Akasie(Robina) Tempeltræet (Ginko Biloba) Platanen og Catalpaen eller Trompettræet som det også kaldes.
Mht. Catalpaen så har Giesegårds have (ved Ringsted) et fantastisk eksemplar og når jeg nu er ved det så har Sorø Akademihave en kæmpe Ginko Biloba.
Til allersidst er jeg også imponeret af Poppelen, den har en vidunderlig musik i vindstille vejr.
Hilsen Villy
Skrevet af: Ragnhild Rasmussen, 29. september 2015 kl. 21.30
Hvor mange år er et tulipantræ før det blomstre første gang
det er et fra netto
r green.
Skrevet af: Søren S Duun, 29. september 2015 kl. 22.32
Hej Ragnhild
En magnolie vil blomstre efter ca. 3-4 år .
hvis den får de rette betingelser.
Hilsen Søren.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 30. september 2015 kl. 6.45
Hej Ragnhild
Ægte tulipantræ, Liriodendron tulipfera, blomstrer først i en alder af 20-25 år.
Magnolie, som Søren omtaler, kaldes på dansk også for falsk tulipantræ.
Skrevet af: Tom Andersen, 30. september 2015 kl. 7.46
....og da du har købt det i Netto, vil jeg tro at der med stor sandsynlighed er tale om Magnolia. Det er vel også den du gerne vil have?
Tulipantræ:
da.m.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Tulipantr%C3%A6
Magnolia:
da.m.wikipedia.org/wiki/Magnolie
Skrevet af: Ragnhild Rasmussen, 30. september 2015 kl. 20.02
Tak for jeres svar
Ranghild
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tulipantræ