Skrevet af: TOT Gregersen, 14. juli 2009 kl. 13.27
Mine Kalllaer får store frøkapsler i stedet for pæne blomster. Hvad mon det skyldes? Og hvad gør jeg ved frøkapslerne?
Skrevet af: Erik Laugesen, 14. juli 2009 kl. 18.43
Det lyder underlig da der kun kan komme frø når den har haft blomst...har selv en art calla den kan stå ude hele året uden vinterdækning den hedder calla crowbrough og stammer fra Englang den blir meget stor mine er 180...(blomsten) bladene er 1oo cm...og de kommer op i hele haven da deres frø spredes...
erik
ps...jo du kan knække frøstanden af.
Skrevet af: TOT Gregersen, 14. juli 2009 kl. 18.49
Jeg har haft ringet til et havecenter og spurgt, om de vidste noget om frøkapslerne, men de havde aldrig hørt om det. De mente, at det evt. var en fejlsprøjtning.
D.v.s. at jeg kan måske godt klippe frøkapslerne af og så frøene senere?
Skrevet af: Erik Laugesen, 14. juli 2009 kl. 22.26
På min calla kan jeg først ta frø når de er modne da har de en gul farve...er din calla en knold min er en slags rod men ligner også lidt en peberrod...det der er under jorderen...men du skal være sikker på at dine frø er modne før du tar dem er de det lægger du dem i kaffefilter i køleskabet og sår dem først til foråret så du får så lang en væksttid som mulig sår du dem nu skal du bare opbevare dem hele vinteren og da de også skal holdes i ro uden vækst i den kolde lysfattige tid ja så vil det næsten kun gi svage planter i de mørke mdr...bedre at vente da det også vil ta nogen tid at se den første spirer...min tar det ca en mdr for at spire da frøene er meget hårdre som sten.
Skrevet af: TOT Gregersen, 14. juli 2009 kl. 22.56
Så lader jeg frøkapslserne sidde, til jeg mener, at de er modne. Jeg ved faktisk ikke om roden er en knold eller en rod; jeg købte dem i en potte hver for sig og tog blomsten med jord og satte over i en krukke hver for sig; det gjorde jeg med dem alle. Men de ligner ikke de Kallaer min mor havde.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kallaer