Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2009 kl. 16.34
Jeg har købt 2stk. Musa basjoo, vinterhårdfør banan palme, på vejledningskortet står der at de skal stå i halv skygge, jeg ville tro at en bananpalme skulle have fuld skrue med hensyn til sol, så mit spørgsmål er til de mange erfarne banan dyrkere, hvordan har i placeret jeres bananpalmer.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Mogens; E., 13. juli 2009 kl. 22.30
Hejsa Svend.
Jeg har også købt en, og Erik anbefalede mig først at plante den om i en meget større potte (det var også tiltrængt) og at vente med at sætte den udendørs til foråret. Min jordblanding var 50% grus + 25% muld + 25% spagnum det satte hurtigt liv i palmen som står meget lyst indendørs.
Skrevet af: Erik Laugesen, 13. juli 2009 kl. 23.06
Du skal sætte din basjoo ud Mogens i sol og husk at holde den fugtig du kan begynde at gøde om 14 dage da de er stor æder af vand og gødning har di den inde så vil den blive til en aspargs da den jo kan tåle vores klima så den skal ud ud ud ellers vil det gå galt...jeg tror at du vil blive ked af din grus blanding da det kun vil føre til at den vil udtørre hurtigere...alle mine bananer de står i fuld sol...ensete maurelli...basjoo...sikkimensis red tiger...balbisiana...laciocarpa...og alle er kun plantet i plantesække jord og deres gødning er NPK hver 14 dag i en mdr og salmiak hver 14 dag den næste mdr...men ud i solen med dem...
erik
Skrevet af: Mogens; E., 13. juli 2009 kl. 23.19
Tak Erik.
Jeg har ikke læst opskriften godt nok, og undskyld til Svend at jeg løb med en halvkvædet vise.
Skrevet af: Erik Laugesen, 14. juli 2009 kl. 18.37
Helt ok du skal først ta den ind når det begynder at fryse...så skærer du alle bladene af så sætter du den så koldt som mulig fra 2–5+ og nedsætter vandningen til næsten ingenting og når frosten så er ovre til foråret plantes den ud i et godt forberedt bed men mere til den tid...det er slet ik så bøvlet som man tror det er nok bare fordi at når man siger banan ja så er det jo nok en svær sag at ha med at gøre da de fleste jo forbinder den med 100% tropisk...men ikke denne her...
erik
Skrevet af: Mogens; E., 14. juli 2009 kl. 20.40
Nok engang tak skaduha Erik. Den er lige omplantet i det rigtige muld og står i let skygge så den kan vende sig til udendørs livet.
Skrevet af: Søren Jensen, 8. oktober 2009 kl. 13.56
Der hvor jeg har købt min musa basjo siger de at ved to grader frost knækker stammen af derefter lægger man flis eller ligende over roden så kan den klare ned til minus 8 grader den står i en tønde på 160 l.hvis der kommer regn eller lig.lægges en pressing over skal holdes tør tages af i godt vejr mindre frost grader kan man bruge en vintermåtte
er der andre der har mere erfaring end mig er jeg lydhør
Skrevet af: Svend Høst, 8. oktober 2009 kl. 14.17
Jeg lægger 100mm rockwool i sorte sække over min musa basjoo + en fatning med en 40–60 watt glødelampe som jeg lægger lige ved planten. Det hele dækkes af en omvendt murerbajle.
I perioder med hård nattefrost tænder jeg for lampen og den varme den afgiver under isoleringsmåtterne er rigelig til at holde den i live.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Søren Jensen, 8. oktober 2009 kl. 14.33
Hej svend
lyder som en god ide man måske skulle tage op.
mvh søren jensen
Skrevet af: Erik Laugesen, 8. oktober 2009 kl. 23.19
Jeg har godt nok aldrig hørt om at nogen putter en gløde lampe ved en basjoo for at få den til at overleve da den kan tåle fra 17–20 minus uden at ta skade i roden...mine basjoo blir også dækket op til 2.50m...5 stk i gruppen...+ de nye skud fra år til år kun de 5 store planter blir pakket ind med affalds sække med krøllet papir bundet om stammen et gammel gulvtæppe om det hele og en industri plastpose trukket over for at beskytte mod regn i den kolde periode...de små som ikke blir dækket fryser ned til jordren men skyder gladelig året efter uden problemer...nogen her i byen dækker kun med de blade de skærer af efter den første frost og ikke andet og de basjooer er ikke døde endnu af frost.efter 4 år...jeg dækker mine i højden kun fpr af få dem til at blomstre.
Skrevet af: Svend Høst, 9. oktober 2009 kl. 8.52
Erik!
Nogle af os går med seler og livrem og hænderne i lommen for at holde på bukserne, jeg er nok en af dem.
Metoden med at bruge en glødelampe som en lokal varmekilde bruger jeg også på en hørpalme + et oliventræ og det virker fint, i år vil jeg udvide med den store nerium, så er man fri for at grave den op og bære den ind.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Erik Laugesen, 9. oktober 2009 kl. 10.10
Jo jo men det har jo også nok noget at gøre men hvor man bor i dk her i esbjerg er det ikke nødvendig med glødelampe da vi jo ik har den frost som andre steder i landet her gror oliven-palmer-cordyliner-og andre tropisk/temp planter uden beskyttelse om vinteren med vores kystklima og at vi nyder godt af den svage varme fra golfstrømmen når vinden er i vest om vinteren og det er den jo de fleste dage.
Skrevet af: Svend Høst, 9. oktober 2009 kl. 10.18
Her i Ejby ved Glostrup er det koldt,det er et såkaldt kuldecenter,det er især nattefrosten som kan være hård.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Søren Jensen, 9. oktober 2009 kl. 13.04
Har jeg misforstået noget om at ved -2 g knækker stammen af
og starter forfra næste år.de små planter der skyder ved siden af den store plante nipper jeg af? er det rigtigt.
på forhånd mange tak.
mvh
søren
Skrevet af: Erik Laugesen, 11. oktober 2009 kl. 10.09
Stammen knækker ikke ved -2 men bladene vil blive mørke og så er de klar til at skære af eller hvis man vil skære stammen ned til 15–20 cm og dække den enten med halm...ikke hø da det rådner...eller vintermåtte.
Skrevet af: Kasper Klausen, 17. oktober 2009 kl. 14.19
Erik. Jeg bor også i Esbjerg. Jeg kunne godt tænke mig at se dine bananer en dag.
Skrevet af: Erik Laugesen, 17. oktober 2009 kl. 21.38
For sent for i år da de er blevet pakket ind har været i fuld gang med at isolerer drivhuset og fyldt med de planter som skal overvintre mellem 5–7+ skuret er også fyldt med planter så jeg er nu klar til at vinteren kommer...kan godt li at være i god tid.mangler lige at få canna op da de skal ha lidt mere frost først...så min have er klargjort til vinter ikke meget at se nu kun rod så kan du vente til næste år så er det nok en god ide.
Skrevet af: Kenn Christiansen, 22. marts 2014 kl. 9.21
Hej
Får den spiselige bananer i Danmark?
Ved i hvor jeg kan købe en Musa basjoo
Mvh Kenn
Skrevet af: Svend Høst, 22. marts 2014 kl. 11.59
Nej ! Allerhøjst anlæg til små pyntebananer.
Skrevet af: Kenn Christiansen, 22. marts 2014 kl. 13.10
Tak for svaret.
Vil det sige at der hvor de kommer fra, får de heller ikke bananer på.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 23. marts 2014 kl. 8.02
du kan købe 1 af mig - jeg skal have del den jeg har
Skrevet af: Kenn Christiansen, 23. marts 2014 kl. 13.03
Tak men jeg er kun interesseret hvis man kan lave spiselige bananer på den
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Musa basjoo