Skrevet af: Jesper Mønsted, 11. juli 2009 kl. 11.04
Hej
Jeg har netop nydt nogle kirsebær fra en have jeg har adgang til – vidunderlig smag synes jeg! Det har fået mig til at overveje, om jeg kan plante kernerne og så få et tilsvarende træ ud af dét. Nogen af jer, der ved noget om dét?
Venlige hilsner
Jesper
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. juli 2009 kl. 21.08
For at få helt identiske kirsebær skal de podes ellers okkuleres.
Frø vil give forskellige frugttræer,da generne i blomsterstøvet krydses som vinden blæser.
Anne Marie
Skrevet af: Jesper Mønsted, 11. juli 2009 kl. 22.36
Hej Anne Marie
Tak for dit svar. Hmmm... ja, havde på fornemmelsen, at det måske ikke var helt udad landevejen.
God weekend
Mvh Jesper
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 13. juli 2009 kl. 8.17
Hej Jesper
Du kan får lavet et nyt træ af den sort du har adgang til. Se mere på
www.gamlefrugtsorter.dk/planteskole.htm
Skrevet af: Jesper Mønsted, 13. juli 2009 kl. 8.56
Tak for tippet Margit – har kigget på det og, ja, det kunne være en mulighed at gøre det på den måde...
Men må indrømme, at jeg godt kan lide at plante sten/kerner/frø og se, hvad der kommer op :-) Plantede sidste sommer et par avocado kerner og begge spirede frem. De er nu begge ca. 40 cm høje. Har også for nylig plantet en dadel kerne og nu vokser der dét, der måske ender op med at blive et dadeltræ...
Er klar over, at avocadotræet måske ikke bærer frugt, men tiden må vise, hvad det bliver til.
Husker dit tip – kan se, at de først skal have podekviste til januar...
Venlige hilsner
Jesper
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spiring af kirsebærkerne – giver træ kirsebær?