Skrevet af: Signe, 9. juli 2009 kl. 20.35
Jeg har tomatplanter sat i plantesække/kapilarkasse. De vokser fint og er flotte med masser af blomster, men hvorfor ingen tomater? De står ikke i drivhus, men bag en rude på terassen, som vender mod solen i løbet af dagen.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 9. juli 2009 kl. 22.21
Hvis dine tomater står på en plads, hvor der ikke er vind, så planterne kommer i bevægelse, sker der ofte ingen bestøvning. Giv planterne en let rusketur en gang om dagen, det er den måde de bliver bestøvet på i gartnerierne.
Skrevet af: Mogens; E., 9. juli 2009 kl. 22.57
Til Villy Mougaard.
Har du en ide om, hvorfor alle mine frilands tomater har tabt de fleste af de afsatte blomster. På hver klase var der f.eks 10 blomster, nu kun en frugt. Det har jeg aldrig opserveret før.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 10. juli 2009 kl. 7.48
Det er vanskelligt at svare på, når jeg ikke har set planterne, men det er ofte på grund af dårlig bestøvning eller også fordi planterne har lidt af vandmangel på et tidspunkt eller der er sket pludselige ændringer i gødningskoncentrationen i jorden. Der kan også være tale om en helt fjerde årsag.
Skrevet af: Signe, 10. juli 2009 kl. 8.01
Tusind tak – jeg prøver at give dem lidt ruskeri ;-).
Skrevet af: J. H., 10. juli 2009 kl. 8.35
Jeg har observeret det samme i drivhuset ved mine bøftomater "marmande", at flere blomster falder af med stilk.
De har dog alligevel nogle få gevaldige tomater i udvikling & sætter af til nye blomster, men tænker... at planten simpelthen ikke kan følge med i produktionen og sorterer selv fra, ligesom mine agurkeplanter gør, og for den sags skyld også æbletræet.
Skrevet af: Mogens; E., 10. juli 2009 kl. 22.37
Tak for svaret Villy.
Det mærkelige er, at denne type tomat (Kirsebærtomat) har jeg dyrket igennem mange år uden at have set tilsvarende. Der har altid været fuldt besat på stilkene, op til 15 tomater i klaserne. Nogle planter har givet 120 tomater.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomatplanter med fine blomster – ingen frugt?