Forum

Sommerbeskæring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 30. juni 2009 kl. 16.41

Jeg er netop hjemvendt fra den lokale planteskole, jeg undre rmig over hvorfor Planteskolen allerede hár beskåret deres frugttræer, en hel del sågar...Men hvorfor nu?

Jeg havde ikke planer om at beskære mine frugttræer før efteråret?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 30. juni 2009 kl. 19.19

Det bedste tidspunkt at beskære frugttræer på er om sommeren, hvor sårene hurtigt tørrer så svampesporer ikke kan få fat. Stenfrugt som kirsebær og blommer kan man vente med indtil frugten er modnet og høstet og saftstrømmen er aftagende. Æbler og pærer kan også beskæres om vinteren i klar frostvejr, hvor sårene hurtigt frysetørres og giver samme effekt som sommerbeskæring. Når vinterbeskæring normalt anbefales hænger det sammen med at gartnere har bedst tid på denne tid af året og vi tidligere havde vinter med frost næsten hvert år.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 6. juli 2009 kl. 20.50

Jeg har Politikkens to beskæringsbøger + flere indslet flere steder. Jeg har et Gråsten æbletræ, ca. 6. år gl. Har aldrig givet over fem æbler / årl. Alt vinterbeskæres rimeligt "efter bogen". Blommerne, 3. kobinerede på træet, giver heller ikke af betytning. En "fagfolk" belærte at der skal være mindst 20. blade pr frugt! Er det i gennemsnit på træet elle pr frugtgren mon? Hvor vil jeg dog gerne have gode råd til bedre høst. håp

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. juli 2009 kl. 22.40

Det er nemmere at huske, at der skal være en håndsbredde mellem hvert æble, end at skulle tælle alle bladene på træet.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. juli 2009 kl. 20.13

I mine frugter sidder mange i klumper, så jeg vil blive meget ked af det, hvis de skal udtyndes på den måde. håp

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. juli 2009 kl. 22.33

Du kan jo prøve at tynde ud på den måde, på et par grene. Træet kan ikke brødføde alle de små æbler, derfor bliver det noget småskravl.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. juli 2009 kl. 20.30

Jeg er godt nok opvoksen på den måde at det overdådige frugtudbud blev laget på hylder i kælderen til mor elller far puttede dem ind i komfurovnen og serverede dem til os, blomstrende varme. Vi forsvandt dem hurtigt. DET var tider. Nu ser tiderne anderledes ud.

Ovnbagte frugter eksisterer vist ikke mere.

Hvis jeg husker så langt Mogens vender jeg tilbage, men foreløbigt er det spændende. håp

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. juli 2009 kl. 21.13

Hej Hans Åge.

Jeg ved ikke om yngre mennesker ikke kender den slags "guf", eller er blevet så sukker og fedtforskrækkede at det er en synd, at tænke i de baner. Jeg har nogle gange serveret stegte æbler for unge mennesker. Kærnehuset er hulet ud. Hullet fyldt med en klat smør, en teske sukker, hakkede mandler eller nødder og stegt møre i mikroovnen. Serveret med flødeskum, hjemmelavet brombærsyltetøj og måske en whisky. Og de kan jo lide det, de "asener", men de har nok for travlt nu om dage til den slags. Synd for dem.

Mvh.

Hans

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. juli 2009 kl. 21.22

Hans, det lyder rigtig lækkert, ring lige næste gang der er guf + sprut.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. juli 2009 kl. 21.28

Hej Mogens.

For at det skal være rigtig godt, skal det helst være gammeldags gråstenæbler, så det varer lidt inden jeg har nogle. Den tid, den glæde.

Mvh.

Hans

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. juli 2009 kl. 9.23

Ja, jeg er af den lidt yngre generation (80'er barn, 1981 for at være helt nøjagtigt)
Jeg er så godt som opflasket med bagte æbler med kanel, mandler og sukker i, hj,lavede æblechips, hyldebær suppe osv osv... ;-)
Så I kan være helt rolige... jeg vil i hvertfald føre den tradition videre... hvis mine frugttræer ellers gider levere noget!

Mit pære (Lucas) på ca. 4–5 år smed hver en pære i maj – men det blev også flyttet i februar hvor jeg var hård og brutal, det er først ved at komme til hægterne nu...

Mit discovery æbletræ (også 4–5 år) blev ligeledes flyttet i den sene vinter – det havde mange æbler men har smidten hel del af dem + mange er flækket/sprækket ;'-(
Men det se rud som om der kommer lidt...

Tilsidst mit pignon (staves?) har to æbler, men det blev også plantet i år... så alt det med tynden ud behøve rjeg vist ikke tænke på ;-))

Nyt svar til emnet »Sommerbeskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Sommerbeskæring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider