Forum

Mahogni træ fra frø? Hilfe!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 18. juni 2009 kl. 20.09

Jeg har købt frø til Storbladet Mahogni (Swietenia macrophylla) fra Bjarne Højlund og har puttet fire af dem i vand, men jeg er i tvivl om en hel række tekniske sider af at gro sådan et træ (eller et træ i det hele taget) i en potte. Jeg var helt grøn igår og er kun blevet en anelse klogere til i dag, må jeg desværre erkende. Jeg troede at det var mere ligetil (pottemuld, plant frøet, vand, vent, klap begejstret) som formentlig mange andre, som også kun har psøvet at lege med enkle planter i vindueskarmen.

Jeg er i tvivl om hvorvidt frøene skal have kulde. Der står enkelte steder rundt på nettet at de skal, andre steder – såsom hos Danida – at de bare skal 12 timer i vand, hvis de er tørre (og tørre må man vist kalde dem), plantes i noget let sand, holdes fugtige og henstå i skygge. Dog står der også noget med 12/12 og 8/16 lys/skygge og enten 30–35 grader skiftende eller 30 grader konstant. Det bliver pænt svært for en almindelig borger at opnå, tænker jeg, så jeg er lidt på nippet til at kaste håndklædet i ringen. Jeg aner heller ikke hvad den skal stå i, hvis den begynder at spire?!? Det lyder ikke som om pottemuld er det man planter træer i, når jeg læser mange af artiklerne herinde. Omvendt er der også stor forskel fra art til art og sort til sort på mange træer, kan jeg læse.

Jeg har seriøst behov for kvalificerede input.

Er der nogen af Jer, der ved noget om emnet og kan hjælpe?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. juni 2009 kl. 8.09

Hej Dennis
Har du ikke fået en vejledning fra Bjarne?

Umiddelbart skal du ikke så i spagnum, men måske grusblandet jord og er det i en potte, kan det kun anbefales at den graves ned et sted med delvis skygge – evt. net fra en kartoffelsæk over – så fuglene ikke roder i jorden – så er det bare at vente.

Normalt skal mahonia sås om efteråret, altså lige efter høst, så du må ikke forvente at frøet spirer i år. Mange frø tåler fint at ligge et år over – og så kommer spirerne. Så det er bare at holde øje med dem og være tålmodig.

God held med formeringen.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. juni 2009 kl. 8.47

Storbladet mahogni og alm mahonia er 2 vidt forskellige ting, storbladet mahogni er et tropisk træ, og alm. mahonie er en busk som vokser i DK især møder vi den i ligusterhække.

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Mahogni træ fra frø? Hilfe!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mahogni træ fra frø? Hilfe!

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider