Forum

Frilandsagurker i potter visner: hvorfor?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marit Z., 17. juni 2009 kl. 18.37

Jeg har sået drueagurker og asier i såjord i et minidrivhus, der står i mit sydvendte vindue. De spirer fint, men kimbladene bliver grå og visner, når det 3. blad er ca. 1–2 cm stort. Men hvorfor? Er det visnesyge?

mvh
Marit Z

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. juni 2009 kl. 21.57

De har det alt for vådt og for varmt. Fjern mini drivhuset så de kan få luft.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 18. juni 2009 kl. 9.12

Jeg har et andet bud.

Min errfaring er, at meget såjord er af overordentlig dårlig kvalitet og kan indeholde Fusarium.

Så derfor hellere i gødet sphagnum-den er kimfri.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marit Z., 18. juni 2009 kl. 17.18

Hej Mogens og lilium,

Tak for jeres forslag!

Jeg håber ikke det er såjorden den er gal med! Næste hold asier og drueagurker er nemlig allerede kommet op og står med fine kimblade og uden drivhuslåg. Det sidste for at forebygge at de står for vådt og varmt. Såjorden er dog fra en anden pose denne gang.

Nu venter jeg spændt! Denne gang spirer frøene nogenlunde samtidigt, hvilket jeg tager som et godt tegn. Ved første såning var der stor forskel på hvor hurtigt frøene spirede.

Jeg er i tvivl om, hvornår jeg skal potte dem om til større potter med gødet jord? Nu står de i 4 x 4 cm rum med såjord.

Ved den 1. såning pottede jeg flere af planterne om, mens de stadig så fine ud i håb om at disse ville klare sig, men de visnede alligevel.

mvh
Marit Z

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 18. juni 2009 kl. 17.49

De burde holde lang tid i 4 x 4, så hvis jorden er OK så behold dem der indtil udplantning (de har lovet godt vejr først i næste uge).

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marit Z., 18. juni 2009 kl. 21.33

Fint!

Ja, ser frem til bedre vejr. Juni har været både kold og blæsende.

mvh
Marit Z

Nyt svar til emnet »Frilandsagurker i potter visner: hvorfor?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frilandsagurker i potter visner: hvorfor?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider