Forum

Kan mirabelle bestøves af blomme?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annie, 7. juni 2009 kl. 14.37

Hejsa

jeg står i den situation at jeg har en lille have og elsker masser af frugttræer, og der står et sted at mirabeller kræver bestøvning af anden sort for at give frugt, men er der nogen der ved om blomme kan være den anden art? de er vel i "familie"?

på forhånd tak
Annie

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. juni 2009 kl. 17.14

Hej Annie
Normalt er mirabeller selvbestøvere, så du har slet ingen problemer. Du kan ikke være sikker på at der opstår bestøvning mellem mirabel og blommer.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 9. juni 2009 kl. 8.17

Okay tak for svar :-) det var bare et andet sted der stod at de skulle bruge en anden sort for at blive bestøvet og bære frugt :-)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 9. juni 2009 kl. 9.29

Blomme og mirabelle blomster ikke samtidig, så svaret er nej.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alkymisten, 2. september 2009 kl. 13.48

På Lundhede planteskoles hjemmeside står der ved de forskellige sorter af mirabeller at de kræver fremmedbestøver.

Jeg tror at endnu en grund til at mirabeller og blommer har svært ved at bestøve hinanden er at de har forskellige kromosontal.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. september 2009 kl. 20.56

Jeg har læst en del om bestøvning. Nogle skal bestøves af bestemte sorte, ellers kan de overhovedet ikke bestøves. Som tidligere nævn her i brevfletningerne bestøvede jeg alle mine frugtgivninge træer og buske med en radiatorpensel. For en gangs skyld vrimler det med frugter på mange/nogle. planter. Hvori ligger fidusen egentlig. Biavler har vi vist ikke her i området Middelfart, og mine to humlebikasser, skabt efter bibliotekets bogs opskrivefte derudi, virker heller ikke, og musehullerne i jorden, som humlerne flyver lavt hen over i jorden i Marts findes måske slet ikke – åbenbart. Efterhånden sover humlerne nok lige så længe som bierne. Er det hele ørkenløst. Men jeg fik dog LIDT blommer – 15 stk. håp

Nyt svar til emnet »Kan mirabelle bestøves af blomme?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kan mirabelle bestøves af blomme?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider