Forum

Pottemageren

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 22. april 2009 kl. 7.03

Jeg er ved at købe mig fattig i små tørvepotter til alt det jeg sår.

Så nu overvejer jeg kraftigt at anskaffe mig en potmaker. Men det er jo avispapir der bruges til de små potter – er det ikke noget skidt?

Når potterne bliver våde, bliver tryksværten vel opløst, og ender vel så i planterne... Kan det harmonere med en økologisk målsætning?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 4. september 2009 kl. 6.54

Nu har jeg brugt sommeren på at lede efter papir til potmakeren, som ikke vil skade miljøet. Og jeg har været inde over mange alternativer, lige fra potter foldet af rabarberblade og flettet af græs, til syrefrit akvarel-genbrugspapir (som så viser sig at indeholde 30% lim og andre fyldstoffer). Og jeg skrev til miljøministeriet, som lovede de ville sende spørgsmålet videre til eksperter – men de sadler vist ikke samme dag som hesten fødes...

Gode simpel living-folk foreslog at laver potterne af kaffefilter. Og det gav mig idéen til at prøve med papir-te-filter-poser.

Og det virker!

En papir-te-filter-pose klippet over, så den kun er halvt så høj, fyldt med spirejord kan fint stå af sig selv, lige som en tørvepotte. Og papiret bliver ikke opløst af vandet.

Jeg satte nogle dildfrø over, og de spirer lystigt nu.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 4. september 2009 kl. 23.09

Godt tip!

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. september 2009 kl. 15.11

Det er jeg godt nok ikke prøvet før for jeg syntes at mine kaffeflitrer forsvinder hurtig i komposten. Mon ikke at thefiltrene opløses hurtig hvis du har lidt kompost heri?.

Jeg mener hellere ikke at der skulle være nogle problemer i at benytte aviser, da der ikke længere er tungmetaller i tryk sværten. men du må ikke hænge mig op på det...

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 6. september 2009 kl. 9.40

Der er nogen som siger at trykket er lavet af fiskeolie og frugtfarve, men det tror jeg ikke rigtig på...

Men ihvetfalt så er der masser af mystiske fyldstoffer i papiret.

Mine dildfrø i te-filter er nu så store så jeg kan plante dem ud, og posen holder stadig fint.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. september 2009 kl. 9.59

Hvorfor ikke bruge plastpotter til at så i, de kan bruges igen- igen, det gør jeg, eller er der noget jeg har misforstået?

Mvh. Svend Høst

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.G.J, 6. september 2009 kl. 11.37

Med hensyn til at være betænkelig ved at bruge avispapir med mystiske fyldstoffer i som du skriver, vil jeg være lige så betænkelig ved at bruge tefiltre det indeholder også bindemidler m.m.

Min mand har arbejdet i trykkeribranchen i mange år, og med hans viden om de trykfarver der bruges i dag bruger vi uden nogen bekymring avispapir til at lave potter af, se evt. på dette link
www.visible.dk/videnom/Trykfarver.php#

Vi bruger dog ikke en fin "Potmaker" men bruger en firkantet 4 x 4 cm træklods til at forme potterne over. Det virker fint.

Til Svend Høst's bemærkning om at bruge plastpotter som kan bruges igen og igen vil jeg sige. Det har du fuldstændig ret i. Dem bruger vi også mange af, også til at så ting der tåler prikling i. Vi bruger kun papirpotterne til at så grøntsager og blomster hvor frøene er så store at de kan sås enkeltvis og til stiklinger. Fordelen er som ved jiffypotter at planterne kan stå deri uden rødderne beskadiges ved ud- og omplantning.

Hilsen Solveig

Nyt svar til emnet »Pottemageren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pottemageren

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider