Skrevet af: Kathrine, 21. april 2009 kl. 15.30
Vi har været så heldige at få fingre i et par frø fra verdens stærkeste chili Bhut Jolokia'en.
Vi har i forvejen div. krydderurter, busktomater og chilier til at gro i vores vindueskarm, og det går strygende Men. Vi bor på Nørrebro og ingen af vore planter vil få mulighed for at komme ud.
Her er spørgsmålet så Det klør i fingrene for at plante Bhut Jolokia-frøene nu. Er det for sent, eller skal vi vente til næste år?
Vi går ikke så meget op i udbyttet, det er glæde ved at dyrke det kommer an på. Planterne står lunt i et sydøst-vindue.
på forhånd tak
Kathrine og Michael
Skrevet af: Bente, 21. april 2009 kl. 18.36
De er længe om at spire, de langsomste chili'er jeg har haft, men ellers er det bare om at komme igang jeg har (også på Nørrebro ;-)) overvintret en fra sidste år og håber at få lidt flere chili'er fra den i år end jeg fik sidste sommer. Faktisk vil jeg påstå at man kan så når som helst, men det er nu engang nemmest at overvintre en voksen plante held og lykke
Skrevet af: Kathrine, 21. april 2009 kl. 22.04
Kære B
Tak for svaret. Vi vil straks gå igang...
(Hm, har læst at inderne bruger Bhut Jolokia til at holde elefanter ude af deres marker. Måske skulle vi overveje at bruge vore frugter aktivt i bandekrigen?!)
:-D
Skrevet af: Martin Hansen, 21. april 2009 kl. 23.37
Du kan nok sagtens få en pæn plante ud af det, men chiliplanter har brug for en meget lang sæsson. De skal derfor helst sås helt fra slutningen af Februar til starten af marts hvis man gerne vil have et stort udbytte.
Men hvis det bare er planten du er ude efter så er det vel bare at gå i gang :)
Skrevet af: Dennis, 18. juni 2009 kl. 17.36
@ Kathrine
HAHA! Fabelagtig idé.
Jeg har netop selv investeret halvdelen af min rørende formue på en pose Bhut Jolokia-frø fra Chili House i Kbh. centrum. 4 gange så dyre som andre chilifrø, jeg har købt, så idéen med at udnytte høsten til bandebekæmpelse lyder passende. Jeg forestiller mig et par beskyttelsesbriller, et par gummihandsker og en slangebøsse. Så kan man vel holde forbryderne fra dørene lidt endnu.
Først må vi se om det lykkes at få frugtudbytte af planterne og smages skulle de jo også gerne hvis heldet er med mig.
Jeg er dog bange for at det bliver svært for mig at holde de 2832 grader der foreskrives i min vundueskarm i stuen. Stuen er Nord-NordØst-vendt, men det er de eneste karme, der rigtigt er store nok til at kunne rumme planterne.
Hvad siger Jeres erfaringer Jer i forhold til temperatur og lys og den slags?
Skrevet af: Lilium, 18. juni 2009 kl. 17.55
Tjae-hvis du først har sået dem nu er det en loose/ loose situation!
Hvad angår lysindfaldet er det også en taber lokalisation.
Lad mig ikke påføre dig depression, men det er ikke de optimale konditioner for at dyrke Chili.
Jeg ville gemme frøene til næste forår og så dem da-så har de det i det mindste en chance for måske at bære frugt...
Skrevet af: Søren, 18. juni 2009 kl. 18.11
Bhut Jolokia'en er ikke verdens stærkeste chili. Verdens stærkeste chili er Naga Morich chilien.
Hvor Jolokia er målt til 1.041.427 Scoville, er Naga Morich blevet målt til 1.578.355 Scoville (chillis styrke måles i enheden "Scoville Units").
Skrevet af: Dennis, 18. juni 2009 kl. 19.54
Mange tak, Lilium. Jeg har plantet en hel bunke andre frø her indenfor de seneste tre uger. Den ene sort en lang, slank Cayenne har sat plante for hvert frø, jeg stoppede i jorden, men der er ikke rigtigt sket noget med nogle af de andre endnu. Jeg har været ganske opfindsom og plantet kerner fra sågar tørret, knust chili. De har måske været varmebehandlet industrielt, så dem forventer jeg mig ikke noget af, men prøve ville jeg.
Jeg takker for feedback'en og venter med at så nye til næste år. Dem jeg måtte få ordentligt op i år vil jeg smide i drivhuset oppe på landet, så jeg kan give dem en fair chance for at blive til noget.
Jeg føler mig helt snydt, Chili-konge! Jeg vil ha'!
(Bjarne har dem, ser jeg!)
Skrevet af: Lilium, 18. juni 2009 kl. 19.59
Sikkert korrekt med disse rekorder, men jeg havde nu vejrtrækningsbesvær, da jeg skar Brown Congo over i et 50M2 køkken og den nærmer sig formentlig ikke ovennævnte som andet end dis i forhold til et solidt regnvejr!
So "be aware out there".
IT thailand troede jeg maden var " hot", men jeg synes ikke de helt levede op til mine forventninger. På intet tidspunkt var maden mere end almindelig " hot " selv om jeg bad om det.
Det er nu bukkene skal skilles fra flokken.
Skrevet af: Lilium, 18. juni 2009 kl. 20.13
Jeg har p.t. 8 forskellige Chili planter med centrum omkring 610 på Scoville skalaen (kald mig en tøsedreng!)-se www.gourmetsleuth.com/chiliscale.htm
Jeg laver Chilipasta af flertallet, men bruger dem løbende som friske.
Chili giver IKKE mavesår eller andre fordøjelsesproblemer-tværtimod! Man kan overhovedet ikke se nogen indvirkning på mave-tarm systemet.
De er meget sunde (indeholder mængder af C-vit. m.m.) og skader ikke helbredet-faktisk bør mange flere af os spise Chili dgl.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bhut Jolokia/ Chili