Skrevet af: Wina Fiona, 21. april 2009 kl. 7.23
Min lille nye kolonihave som jeg ellers syntes var så stor, er vist allerede ved at blive for lille, til alt det jeg har forspiret.
Der hvor der er mest sol og læ, havde jeg tænkt skulle være tomater. Der er ellers jordbær der, men dem ville jeg bare flytte til et andet sted.
Nu er det så bare, at jeg ikke rigtig har andre steder at flytte dem hen – og de er også blevet så store og flotte nu, at jeg syntes det vil være synd at begynde at grave i dem. De står i snorlige rækker, det kunne jeg bare ikke se i det tidlige forår, da skavlderkål og kvikgræs overskyggede det hele.
Mine tomater i køkkenvinduet er nu omkring 10cm store. Jeg har nogle unavngivne fra Aldi, kinesiske vildtomater fra Camilla Plum, og cherrytomater.
Det jeg tænker nu, er om jeg kan kan plante tomaterne ud imellem jordbærene når tid er. Altså lade jordbærene være bunddække for tomaterne?
Tomater er jo natskygge ligesom kartofler er, og jeg har set at mange har jordbær og kartofler ved siden af hinanden i haverne.
Er der nogle som har gode eller dårlige erfaringer med at sætte jordbær og tomat sammen?
Skrevet af: Wina Fiona, 5. juli 2009 kl. 8.52
Nå, men så blev jeg så meget klogere... Nu kan jeg se hvad der er muligt, og ikke er...
Nu hvor det endelig er blevet så varmt ude både dag og nat, at jeg tør plante mine tomater op i haven, er der jo slet ikke plads til dem!
Jordbærene fylder helt vildt meget nu! De er et stort sammenfiltret vildnis, hvor der ihvertfald ikke kan klemmes en eneste tomat ned.
Men alle mine radisser som er blevet til stængler med lyserøde blomster på over en meters højde, de må lade livet. Hvor de står, kan der blive plads til mange tomater. Og alle de rækker af uidentificerede planter jeg omhyggeligt lugede omkring, i håb om at det måske ville vise sig at være nogle særlig spændende grønsager eller blomster, har vist sig at være valmuer!
Ja, til grin kan man altid blive, om ikke andet. Nu driller hele kolonihaveforeningen mig med alle mine fine rækker af valmuer. Masser af valmuer! En hvilken som helst taleban-bonde ville blive misundelig.
Men de må osse væk, så kan jeg få plads til de sidste tomater der.
Jeg var ellers meget spændt på de kinesiske vildtomater. Det er føste nu her, at de er begyndt at vågne op til dåd. Troede aldrig de ville blive til andet end en lille forkølet vissenpind på 5–8 cm. "Kinesisk skrammel" har vi kaldt dem her i huset, og ikke vidst om vi skulle grine eller græde over dem. Men nu ser det endelig ud til de har besluttet sig for at blive voksne. En af dem har endda fået et par blomster, så der er håb forude.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomater & jordbær