Forum

Begynder sopørgsmål… Hjææælp

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 13. april 2009 kl. 20.57

Hej...

Jeg er en knægt på 18 der ikke har en disse forstand på plantningsmetoder og sådan... derfor mine spørgsmål...

Jeg elsker og lave mad... men ville gerne prøve med noget fra min egen have... ville bare gerne starte med krydderierne... så mit spørgsmål er bar hvad kan man plante i haven nu hvor vi snart er i midten af april... og hvad skal det plantes i?

How forresten... er der forsent at starte en durkning af en enkelt melon plante?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 13. april 2009 kl. 21.03

Purløg kan du købe i netto og bare plante ud i jorden...køb et par stykker og husk at vande bagefter. Persille kan du så eller også købe et par stykker i netto...Det samme kan du gøre med timian og andre krydderurter som du kan lide...I bilka kan du altid købe dem. Du kan plante alt,her i April ;-)

Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 14. april 2009 kl. 6.32

Når du køber små krydderplanter i supermarkedet til udplantning, er det vigtigt, at du deler rodklumpen i flere/mange planter ved udplantning. Sætter du alle i en klump sammen direkte fra potten kommer planterne til at stå alt for tæt. De vil så hæmme hinandens vækst.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. april 2009 kl. 9.11

I april måned er du endnu i stand til at sætte det meste ud i haven. Og netop kryderurter er vel således også af særlig interesse!

Og velkommen på siden!

Mvh Eivin (^_^)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. april 2009 kl. 19.47

Hej Jonas

Må en "gammel lugekone" blande sig lidt? Jeg vil foreslå, at du prøver at dyrke noget, som er lettere at få til at give et godt høstresultat end lige meloner...

Der er rigeligt at vælge imellem:
Squash (køb frø til grønne / gule / hvide), kartofler (køb sættekartofler og lad dem spire inden du sætter dem), løg (rødløg /zittaurløg / salatløg kan sættes som stikløg nu).

Sukkerærter er også letdyrkelige. Bønner går det lettest med, hvis du forspirer dem indendørs i midten af maj i så- og priklemuld (vælg at sætte de små planter udendørs nogle dage i lundt vejr – tag dem ind om natten. Og plant dem ud på voksestedet i køkkenhaven i slutningen af maj / begyndelsen af juni efter den tilvænningsperiode)

Hvis du vil forsøge med melon, skal du have mulighed for rigtig god muldjord med højt kompostindhold, varme (for eksempel i drivhus eller mistbænk), vanding og en heldig hånd med bestøvning...

Jeg vil ønske dig "grønne fingre" og rigtig god fornøjelse!

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 15. april 2009 kl. 13.44

Hej Jonas!

Hvis du gerne vil prøve med meloner så prøv at kigge efter sorten Sød Sibirisk (sweet Siberian) Den skulle være velegnet til "koldere" områder – og forholdsvis nem at få held med.

Jeg har selv tumlet med meloner i flere år med blandet held – så jeg er meget spændt på denne.

God fornøjelse med dyrkningen – men pas på man bliver bidt af det ;)

Hilsen
Bjarne

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 15. april 2009 kl. 18.59

Hejsa...

nu har jeg fået anlagt en køkkenhave... så mangler jeg bare der er nogen omkring viborg med muldjord der gives væk så kører det... indkøber det forskellige ting i morgen :D så nu glæder jeg mig til det!

Nyt svar til emnet »Begynder sopørgsmål… Hjææælp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Begynder sopørgsmål… Hjææælp

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider