Forum

Forslag til Ranunkel-/Skræppefri hestefold

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inger Lichtenberger, 30. marts 2009 kl. 22.08

Jeg vil høre om i kunne give et forslag til hvordan jeg kan komme mine Ranunkler til livs på vores hestefold?

Jeg har i november fået pløjet jorden, – og den liggger nu klar til at noget skal gøres, der er aldrig blevet brugt gift, da jeg gerne vil have de sunde urter tilgængelig i folden, men desværre har ranunklen kvalt alt andet end dem selv på hele folden.

Det er et engareal og bunden er ret leret (også masser af rødstiklet pileurt/landsbyskræppe) vil det mon hjælpe at kalke?

Der til skal siges jeg ikke selv har maskiner men skal leje en hvergang, det gør det lidt dyrt for mig hvis jeg skal pløje mm for meget.

Jeg ved godt ranunklen stortrives på nedbidte folde, men det har ikke været tilfældet her.

Men hvor om alt er ønsker jeg bare at vide hvad jeg mon kan gå igang med nu, samt hvis i kunne vejlede mig hvem der er egnet til at udføre det, da jeg havde bedt en lokal bonde om det med det resultat at jeg har måtte omlægge folden 2 gange siden.

Bor ml Holbæk og Ringsted.

På forhånd mange tak

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. april 2009 kl. 10.24

Hej Inger.

Det er ikke godt, at du ikke har nogle former for maskiner til at bearbejde din jord selv for så kunne du kultivere den igennem ca. hvert 14 dag fra maj til oktober og på den måde bugt med det meste ukrudt, uden at skulle bruge gift.

Bagefter ville jeg foreslå dig at få udarbejdet en gødningsplan over dit stykke og herefter så græs. Der findes mange forskellige blandninger og her må du prøve at kontakte "hestenettet", eller korn og foderstofferne, der til daglig arbejder med dette for at få bedre råd.

Jeg ved ikke om heste kan tåle kløver, for så kunne du købe en græs og kløver blandning til folden, da kløver indsamler kvælstof fra luften. Men også dette ved de mere om på de fornævnte steder. Hvis folden ikke bliver passet med tiden, vil de ukrudtsarter, der er mest hårdføre og som ikke kræver nær så meget næring som græs, stille og rolig tage over og dominere. Det samme sker i vores græsplæner. Alle dyr, som græsser vil hele tiden flytte næringsstoffer med sig

Nyt svar til emnet »Forslag til Ranunkel-/Skræppefri hestefold«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forslag til Ranunkel-/Skræppefri hestefold

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider