Forum

Omplantning af citrontræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Al, 26. marts 2009 kl. 15.16

Jeg har et citrontræ på ca. 70 cm. Der er 2 store citroner på, det skyder fint og der kommer blomster med jævne mellemrum. Træet står stadig i den plastikpotte, som jeg fik det i, og jeg har på fornemmelsen, at det ville have godt af at komme over i noget større. Hvordan skal jeg helst polstre en ny potte? Her tænker jeg på jordblanding, huller i bunden af potten eller ej, lecaærter osv. Har nogen en god opskrift? :) Har købt citrusgødning, som træet skal have, når det er plantet om. På forhånd tak.

Mvh. Anne-Line

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 26. marts 2009 kl. 17.51

Man kan købe citrusjord i alle Havecentre-det er udemærket.

Nu skriver du ikke under hvilke forhold du har dit træ.

Imidlertid ville jeg var dig nok vente en måneds tid med at plante om-ellers risikerer du at planten smider nyvæksten da vi har mere lys og mere stabile temperaturer på det tidspunkt.

Et lag leca i bunden fylder bare op-hvis den gror i en potte er drænet iorden, da det er over jordniveau.

Citrus har det bedre ved at tørre lidt ud mellem vandinger.

Netop nu smider de ofte en del blade og det er helt normalt og bør ikke vække bekymring.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. marts 2009 kl. 11.05

Jeg plantede mit citrontræ om igår i halv spagnum og halv plateskolejord! Alt det med citrus/oliven/rosen/rhodedendronjord giver jeg ikke så meget for. Synes ærligtalt det er spil af penge – mig træ for også alm. gødning fra små gødnings "sticks" fra Substral og det vokser fint.

Det har dog smidt alle bladene men det gjorde det også sidste år – det står ude hele året – dog under halvtag i vinterhalvåret.

Jeg har lagt et lag på ca 5 cm lecakugler i bunden, potten er godt trænet med 2 huller af 2 cm i diameter i bunden. Dererfter spagnum og muld blandet – træet over og fyldt op med den samme blanding.

Held og lykke med det...

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Skovhugger, 29. marts 2009 kl. 20.13

Hej jeg en skov dreng, jeg køber citroner og spiser dem

med kniv, garfel, ske og en lomme-kniv

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Skovhugger, 29. marts 2009 kl. 20.14

Hej jeg en skov dreng, jeg køber citroner og spiser dem

med kniv, garfel, ske og en lomme-kniv

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grenbabber Johnson, 29. marts 2009 kl. 20.18

Har du 4 hænder eller hvad? Det virker lidt mystisk at du spiser med kniv, "garfel", ske og lommkniv på samme tid. Med hensyn til citroner foretrækker jeg at spise dem rå med de bare næver. Så tror jeg at jeg er en skov-ulv. Så render jeg rundt og hyler med en citron i næven og løber efter folk på alle fire.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gren Bobber Jensen, 29. marts 2009 kl. 20.55

Min gren skal snart vaskes.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Al, 16. april 2009 kl. 16.18

Tak for svar! Jeg har træet indenfor ved stuetemp. og ved et vindue. Træet står i en potte uden huller i bunden, derfor tænkte jeg, at der skulle dræn i form af leca kugler i – skal der det? Godt med rådet om at lade jorden tørre lidt ud mellem vandingerne.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Hansen, 19. maj 2017 kl. 16.16

Hejsa jeg har et lille spørgsmål ang mit citron træ.
jeg har fornyligt forsøgt mig på at lave et citron fra lille kerne af.
den er begyndt at spirer, jeg ville derfor høre om der er nogen af jer der har efaringer med det?
jeg ved ikke helt om jeg skal omplante den, eller om den bare skal være i den krukke som den er i nu?
på forhånd tak :)

Nyt svar til emnet »Omplantning af citrontræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Omplantning af citrontræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider