Forum

Formering af Havehibiscus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. marts 2009 kl. 13.05

Nu må det vist være tid til en afprøvning af nedenstående metode.:

Skrevet af: Svend Høst – i går kl. 13:45

Jeg klipper 1års skud i april 10–15 cm og sætter dem i vand et lunt og lyst sted, de springer hurtigt ud og ca halvdelen udvikler rødder i løbet af 3–4+ uger, så er de klar til at blive pottet, året efter kan de plates ud på blive stedet.

Mvh. og god jul Svend Høst

Skriv nyt indlæg | Link

8 af 10

Skrevet af: søren – i går kl. 17:37

Ups... og javel. Den fidus gemmer jeg lige for jeg tror nok at jeg har gjort at det som man ikke skulle og skulle det ikke lykkedes for mig, gør det sikkert hellere ikke noget. Sidst jeg lavede nogle stykker gav jeg dem lidt vand og glemte dem. Så kom der rødder på 4 af dem. Dem tog jeg også i det tidlige forår, men vistnok i juni.

Jeg kendte en ældre mand, der når han tog stiklinger af figener, satte grenene i vand og ud kom rødderne med tiden. Den har jeg også prøvet. Som regel vokser grenen, men uden rødder. Så måske skal jeg vende ryggen til dem og lade værd at værne om dem. Det er sikkert her at det går galt. Jeg mener at vide, at hvis man bruger en for god jord til dem, er de tilbageholdende med at danne rødder.

Skriv nyt indlæg | Link

9 af 10

Skrevet af: Søren Duun – i går kl. 17:42

Hvor stor en rolle spiller tidspunktet, hvor du tager stiklingerne. Sidst eller først og hvor meget har du med af grenen. Nogle skriver at der skal ved fra forrige år med og andre at det kun er den grønne gren eller den halvforveddet gren kan skal klippe af
Hvad gøre du?...

Skriv nyt indlæg | Link

10 af 10

Skrevet af: Svend Høst – i dag kl. 09:44

Hej Søren!

Jeg tror ikke tidspunktet har den store betydning, du kan godt ud nu og klippe stiklinger og sætte dem i vand og de vil springe ud OSV.

Men jeg synes foråret er bedst, lyset er vendt tilbage.

Med hensyn til om der skal en "hæl" med, det har jeg aldrig brugt.

Jeg klipper stiklinger på tykkelse med en blyant eller mindre.

Du kan også bruge nedkrogning, den tager længere tid men er næsten 100% sikker.

Mvh. Svend Høst

Nyt svar til emnet »Formering af Havehibiscus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Formering af Havehibiscus

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider