Skrevet af: Aldona, 4. marts 2009 kl. 21.24
Har et spørgsmål som ikke har findet svar på andre steder. Vil meget gerne dyre krydderurter i mit vindueskarm og på altanen men er i tvivl om hvilket slags jord jeg skal bruge?
Skrevet af: Lone Brems, 5. marts 2009 kl. 18.20
Hej Aldona
Hvis du har mulighed for at skaffe nogle spande muldjord kan du blande 3 spande muld med 1 spand Leca og 1 spand Vermiculite. Kan du ikke skaffe Vermiculite kan du bruge bakkesand i stedet for.
Leca kan købes i store sække i byggemarkeder – men det er nok muligt at købe en spandfuld hos et lokalt murerfirma.
Vermiculite er et lerskiferprodukt, som hurtigt opsuger vand og afgiver det langsomt – en stor fordel ved dyrkning i små beholdere. Kan købes / skaffes på planteskoler.
Bakkesand kan du hente i en grusgrav eller i et byggemarked – dog kan der være byggemarkeder, som ikke har en grusbunke.
Bakkesandet indeholder en lille smule ler.
Hvis du ikke har mulighed for / mod på at blande din egen pottejord uden sphagnum kan du bruge en blanding af lige dele Pottemuld og Så- og priklejord.
Du kan ikke regne med at frø vil spire godt i denne blanding – brug ren Så- og priklejord til det formål.
Lidt jorddækning i potterne vil dæmpe fordampningen fra pottejorden. Lidt findelt bark kan bruges.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Sten Porse, 6. marts 2009 kl. 8.13
Lones opskrift er ganske udmærket. Man kan selvfølgelig have sine økologiske betænkeligheder ved det energiforbrug, det kræver at fremstille leca og vermiculite, men som iblanding er begge produkter ganske glimrende.
Derimod vil jeg gerne advare mod skuffelser ved at bruge "bakkesand" med lerindhold. Det løsner ikke jorden, sådan som man ellers skulle forvente af sand. I stedet skal man bruge sand af typen "filtergrus" (f.eks. i kornstørrelsen 2–6 mm). Det giver præcis den virkning på porøsiteten, der er brug for.
Må jeg foreslå, at man blander lidt jordbrugskalk (et par håndfulde) i Lones blanding, når den skal bruges til krydderurter? De fleste af de velkendte krydderurter stammer fra tørre, kalkrige områder i Middelhavsegnene eller Centralasien, og derfor trives de bedst med et tilskud af kalk.
Skrevet af: Aldona, 21. marts 2009 kl. 12.13
Tusind tak til jer begge to! Nu har jeg dejlige potter med krydderurter :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvilket slags jord til krydderurter?