Forum

Sukkulenter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: TOT Gregersen, 28. februar 2009 kl. 9.15

Hej. Hvilken jord er bedst at plante om i?

Jeg har sort sandjord fra min sommerhusgrund, spagnum (plantejord fra Netto, Rema o.a.), sand (grus), leca og flamingoskiver eller kugler.

Kan man ikke lave en god blanding af det?

Men i hvilke forhold?

Hilsen TOT

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 1. marts 2009 kl. 19.51

Hej TOT,
De fleste sukkulenter kommer fra varme og tørre egne. Det betyder, at jorden oftest er tør og neutral eller basisk med et højt kalkindhold. Derfor bør du glemme alt om spagnum og produkter, der er lavet på det grundlag.

I stedet kan du lave dig en jordblanding, som består af:
1 liter sort sandjord
1 liter grus
1 liter leca
1/4 deciliter jordbrugskalk
Husk at vande jordblandingen og de pottede planter igennem dagen før, at du vil potte dem om. På den måde kan vandet fordele sig jævnt i jorden (og potteklumperne), og det overskydende vand kan løbe væk.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. marts 2009 kl. 9.12

Her er standard sukkulent / kaktus blanding:
1/3 blomster muld/ shagnum 1/3 groft grus 1/3 luftholdigt matriale f.eks leca perler. Men prøv dig frem, eller kik i en kaktus bog, der er flere forskellige blandinger alt efter hvilke sukkulenter/kaktus man ønsker at dyrke.

Mvh. Svend Høst

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper L., 21. april 2009 kl. 22.24

Det kommer lidt an på hvilken sukkulent det er ville jeg mene...jeg har f.eks. lige omplantet en Aloë som var gået lidt død til en blanding af 40% grus – 40% sand – 10% Lecajord(pottejord) og den har skudt 3 blade på 2 uger...men spagnum kan da absolut bruges, jeg ved da at ham her: home22.inet.tele.dk/gartneriet/ bruger spagnum i sine blandinger og manden har trods alt 30 års erfaring i sukkulenter...

Nyt svar til emnet »Sukkulenter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Sukkulenter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider