Skrevet af: Wina Fiona, 23. februar 2009 kl. 10.00
Juuhuuu Jeg har fået en kolonihave!
Dreams come true :-)
Jeg har endelig fået en kolonihave har været skrevet op der i 10 år.
Den er rigtig fin, med et lille æbletræ, en masse bær-buske og et stort jordbærbed.
Den er indelt i felter hvor der har været dyrket grønsager, og med små græs-stier imellem bedene.
Jeg kan se der har været rucula (det kommer vist igen, for det er 23 cm. højt allerede med små bitte ruculablade), og der er rester af rosenkål, løg og spidskål.
Og så er der et stort bed, hvor der har været kartofler.
Jeg har aldrig haft en køkkenhave før, så nu vil der nok komme en masse "dumme" spørgsmål fra mig :-)
Jeg vil gerne starte med at dyrke noget som er nemt og hurtigt, og ikke kræver en hel masse videnskab.
Mit lille paradis skal være økologisk, hyggeligt og romantisk.
Jeg vil gerne lave en lille mini kosterhave med læge- og krydderurter.
Så skal alle bærene bevares, og jeg vil plante et æbletræ mere.
Jeg har læst noget om at det er godt at sætte bestemte slags afgrøder ved siden af hinanden, for at minimere utøj og tiltrække de rigtige insekter.
Så hvis der er nogen som ligger inde med gode ideér og gode råd, vil de blive modtaget med kyshånd.
Det æbletræ som allerede står der, er en rød annanas. Så hvilken sort vil være god at plante sammen med det?
Og jeg vil ikke have kartofler, så hvad vil være godt at dyrke der hvor der tidligere har groet kartofler?
Og alle jordbærplanterne kan man flytte sådan nogen, og i så fald hvornår vil det være bedst at gøre det?
Hej fra Wina den glade.
Skrevet af: Lone Brems, 24. februar 2009 kl. 11.51
Hej Wina
Stort kolonihave-Hurra til dig det blir'et herligt forår for dig er jeg sikker på!
Endnu bedre bliver det, hvis du ud over din kolonihave også får ca 76 nye venner lad dem komme til!
Og dette er ikke sagt for at være fræk eller for at slippe udenom at øse gode råd ud til dig men de muligheder, der kan åbne sig gennem snak med ens naboer, kan blive en kilde til inderlig livsglæde.
Forum her er bestemt et OK-sted at "mødes" men det er ikke muligt at tilføje latter, overraskelse, omsorg og den store vilje til kontakt, hvis indhold bl.a bestemmes af den andens ansigtsudtryk.
Du er bevidst om dit store privillegie. Privillegiet kan blive endnu større, hvis du undersøger om du kan være medskaber på nye venskaber...samtidig med / under dække af at have brug for praktikeres gode råd.
Men du får alligevel en gammeldags "forum-kommentar" til kartoffelbedet :-)
Hvis din forgænger har været omhyggelig er kartoffelbedet nok muldrigt og velgødet det kan nok være værd at prøve med gulerødder, rødbeder, persillerod og pastinak de kan alle drives frem af (især) et højt kvælstofindhold i jorden, men blir faktisk mere velformede & velsmagende, hvis de ikke får for rigelig næringstilførsel. Hvis de ikke trives helt som du ønsker, kan du jorddække med græsplæneafklip det giver hurtigt et næringstilskud, så høsten bliver tilfredsstillende.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Wina Fiona, 24. februar 2009 kl. 15.13
Hej Lone
Jo, jeg har allerede hilst på et par af mine nye naboer, og det tegner rigtig godt.
Jeg tror faktisk at jorden er god. Uden at vide noget om det, men den er meget blød og let, og meget mørk. Og jeg har fået af viden at den altid har været økologisk, så det er jo godt.
Hej Wina.
Skrevet af: Karna Maj, 25. februar 2009 kl. 8.59
Kære Wina
Som ny økologisk havedyrker kan det være en god ide at overveje at blive medlem af Landsforeningen Praktisk Økologi. Foreningen står bag Havenyt.dk. Men vi har også et inspirerende medlemsblad, som har mange artikler om at dyrke haven økologisk. Som medlem får du desuden adgang til at bruge vores havenetværk Havelyst.dk.
En anden haveejer skrev den anden dag på Havelyst, at det var det helt rigtige for novicer på haveområdet. Her kan man nemlig læse med i de andres havedagbøger, se deres plantelister og ikke mindst få kommentarer fra de andre, hvis man opretter sin egen have. Lige nu er der 122 haver og over 7000 havebilleder.
Men du kan jo som Lone skriver ovenfor også trække på netværket i din kolonihaveforening. Men ofte er der ikke så mange med økologisk erfaring i kolonihaverne.
Du kan se mere om Landsforeningen Praktisk Økologi her:
www.oekologi.dk/
Med venlig hilsen
Karna
Skrevet af: Lotte, 2. marts 2009 kl. 23.04
Tillykke!
Det er simpelthen skønt at have en kolonihave. Da jeg fik min have for 3 år siden var jeg også på bar bund. I midlertid er der en god artikel påwww.usetoghaven.dk, der hedder gode naboplanter. Jeg kan også anbefale du læser nogle artikler omkring sædeskift, der kan det være du får inspiration til at finde ud af hvad du skal sætte efter kartofler. Jeg kan anbefale at så grøntgødning, hvis du er i tvivl om hvad du skal bruge pladsen til, det er godt til jordforbedring. Ærter er nemt at gå til, de skal bare dækkes over med noget fiberdug eller grene da duerne er meget glade for de nyspirede planter indtil de er ca.10 cm høje. De er også selvforsynende med med næring, da de selv danner kvælstof. M.H.T jordbærplanterne, kan de godt flyttes i allerede i foråret, men udbyttet bliver væsentlig nedsat. Du bør vente til efter høsten, ellers går du også glip af noget af det bedste i haven:
De skønne danske jordbær! Jordbær sætter også nye planter i løbet af sommeren, dem kan du jo bruge til et nyt bed til næste år. Lotte
Skrevet af: Wina Fiona, 14. marts 2009 kl. 8.00
Jeg har travlt i min lille nye kolonihave. Er oppe i den næsten hver dag, og nyder det mere end jeg nogen sinde havde troet muligt. At kravle rundt der med næsen dybt begravet i jord, og blive totalt mudderet til det er som at blive barn påny. Og at lave skitser og tegne planer over alle de grønne drømme det er som at arbejde med et kæmpe lærred. Og alle planterne er som alverdens nuancer i grønt.
Næsten alle kvikgræsrødderne har jeg gravet op nu, og vendt lidt kompost ned i jorden, så nu er den fin og klar til al det gode spiselige der skal såes. Jeg har allerede sået radisser, dild, løg og spinat. Har osse sat hvidløg, selv om de kloge siger det er for sent (eller for tidligt, alt efter hvordan man ser på det). Og så har jeg plantet et lille æbletræ et Pigeon, fordi der jo stod et Annanas-Æble i forvejen. Jeg har læst mig til at de to sorter bestøver hinanden.
Så har jeg fået en masse gratis fliser, der er blevet til en lille hyggelig terasse. Og i dag skal jeg ud og hente en gratis mistbænk. Det er så fantastisk dejligt med alle de venlige folk som bortgiver en masse nyttige ting på nettet. Et redskabsskur fik jeg osse tilbudt, men det var alt for stort til min lille have, så da måtte jeg takke pænt nej.
I alle mine vindueskarme så nu masser af bøtter, krukker og potter pakket ind i hver sin frysepose. Det fungere fint som mini-drivhuse, og bønnerne er allerede 105 cm. høje, så nu ber jeg til det snart bliver så varmt, at de kan komme ud i haven. Dog troede jeg, at jeg ville kunne huske hvilke frø der kom i hver potte! Den fejl vil jeg ikke gentage til næste år skal der små navneskilte i hver. Men det som jeg mener at huske er porre, de er allerede 23 mm.
Jeg går nærmest rundt og føler mig som en storbonde, når jeg betragter mine 7 bønnespirer. Det er til at blive helt høj af.
"Lun luft og lysegrøn solspættet himmel, det er forår, og jeg sidder her på bænken..." iført termotøj og med termokande.
Skrevet af: Wina Fiona, 14. marts 2009 kl. 8.05
Nååår ja, jeg glemte lige at fortælle, at jeg har flyttet ca, halvdelen af jordbærplanterne. Men de ser nu ikke ud til at have lidt skade. Jeg lod resten stå samme sted, for at kunne holde øje med hvilke som vil trivedes bedst.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 14. marts 2009 kl. 20.10
Karna Maj.
Så vidt jeg da husker, bestemmer du at reklamer absolut ikke hører hjemme her i Forummet.
Men ellers er formålet utroligt godt. M e n du er utrolig god til at frasortere os andre. Men du gør det. håp
Skrevet af: Erik Hansen, 20. oktober 2009 kl. 11.25
Tillykke med kolonihaven.
Har du lyst til at dele glæden med andre, vil jeg lige gøre opmærksom på eksistensen af :
www.voreskolonihaver.dk
Vi er over 400 kolonihavefolk over hele landet, som sender billeder, forslag, spørgsmål om alt vedrørende kolonihave etc. til hinanden.
Der er masser af plads til flere og det er gratis at være med.
Venlig hilsen Erik M. Hansen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kolonihave