Forum

Forskel på så og priklemuld?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 11. februar 2009 kl. 16.56

Jeg stod og rodede nogle reklamer igennem – forkultiveringstiden er jo lige om hjørnet så jeg skal ud i den næst kommende weekend og handle ind.

Men... jeg så Jem & Fix har Hasselford så og priklemuld til 25 kr for 50 L, og så at PlantOrama har 25 L så og priklejord (af ejet mærke) til over den dobbeltpris for kun det halve.

Er der reelt nogen forskel på de to produkter og andre med? Eller det det det samme?

Jeg har f.eks. altid købt de billige plantesække fra Jem & Fix (Haagesen) og aldrig de over dobbelt så dyre pinstrup plantesække...

Men i dette tilfælde vil jeg gerne gi mine planter den bedste start...

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten S., 11. februar 2009 kl. 17.15

Jeg købte jem&fix så og priklemuld sidste år... ikke godt i forhold til de dyrere poser! der groede mug og andet skidt i, og jeg syntes den var meget "tung"... i år køber jeg det lidt dyrere og blander med lidt vermiculite og perlite... det plejer at gi gode resultater...

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. februar 2009 kl. 17.18

Der er nok lige så stor forskel på sækkenes indhold som der er produkter.

Jeg har også brugt nogle fra Hjem+fix med godt resultat, men har også købt andre sække samme sted, hvor indholdet var det sorte muld som vi kender fra
genbrugsen, det var for stærkt og sved planterne, der stod made in Polen.

Derimod tror jeg ikke planteskolerne vil sælge et dårligt produkt, så prisen
følger nok kvaliteten, hos dem.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2009 kl. 18.28

Hej Lise D

Hvis du har et drivhus er det muligt, at du faktisk har et værdifuldt så- og priklemedium liggende lige klar til at så i... og så kan du måske helt lade være med at have udgifter og overvejelser om at betale for en løsning :-)

Prøv at skrive "så-og priklemuld" i søgefeltet øverst på siden – Karna Maj deler ud af sine erfaringer med at anvende kompostrig dyrkningsjord, der har været anvendt i drivhuset.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 11. februar 2009 kl. 18.32

Jeg syne sjeg har forsøgt med så såmuld og priklemuld, men fik ingen hite?

Jeg får drivhus (er bestilt) men jeg tyr til selvvandingskasser af forskellige årsager så jegh må ha fat i muld lige meget hvad...

Tror jeg må forske lidt i kvaliteter... og priser...!

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. februar 2009 kl. 8.20

Godmorgen Lise D

Sorry, sorry – jeg var uopmærksom.

Det søgeord, som giver resultat er "så- og priklejord" – og selv om du ikke dette forår kan genbruge jord fra drivhuset, så er det måske alligevel nyttigt at vide, at det kan lade sig gøre :-).

Hvis du har en planteskole i nærheden så spørg, hvad de anbefaler – ofte kan det lade sig gøre at få gode råd over telefon.

I plantecentrene og byggemarkederne kan du måske finde en kyndig medarbejder – men du kan også de steder komme ud for meget mangelfuld vejledning, desværre...

God arbejdslyst – og held og lykke med dine småplanter!

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. L. Bo, 23. marts 2009 kl. 9.33

Jeg har arbejdet i gartneri i mange år, og jeg har en let huskeregel: Jo mere jorden smitter af, jo dårligere er kvaliteten.

Det vigtigste er, at man sørger for at jorden er super findelt. Jeg bruger ganske almindelig spagnum af en kvalitet, som koster 60,– kr for 110 L i et havecenter.

Det virker rigtig godt til alt, både såning, prikling, sommerblomster og i køkkenhaven. Det er rart, at holde det simpelt, en slags jord til det hele og jeg har masser af både tomater, agurker, chilli, sommerblomster, ærter og alt muligt andet! BARE HUSK: Det skal smuldres fint til såning og prikling.

God fornøjelse – TLB

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 23. marts 2009 kl. 9.37

TLB: Aha – så nu blev jeg klogere.

Jeg har købt ugødet spagnum – er dte forkert? Der fåes jo både gødet og ugødet...?!

Jeg priklede mine chilie og peber ud igår... og har nu et sørgsmål: Hvornår skal jeg begynde at gøde? Da de er priklet ud i ugødet spagnum... de havde jo nok næring i så jorden...

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. marts 2009 kl. 9.44

Lise D

Gødet spagnum er ikke godt at så i, det er for stærkt for frøene, det står som regel på posen, Brug gødet spagnum til at prikle i.

Mvh. Svend Høst

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 23. marts 2009 kl. 11.19

Jamen så har jeg gjort det rigtige- priklet ud i ugødet spagnum :-)

Kunne nogle fortælle rmig hvornår jeg skal påbegynde gødningen – altså hlde gødning i vandet jeg vander med?

Nyt svar til emnet »Forskel på så og priklemuld?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forskel på så og priklemuld?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider