Skrevet af: Linda Olsen, 21. januar 2009 kl. 21.37
Hej :)
Jeg har sået en nektarin kærne og har osse fået mig en busk jeg har klippet toppen af sidste sommer hvor det bare var en stængel...(den er ca 3 år til sommer).
Var det en dårlig beslutning...
Jeg har fået mig et træ der har forgrenet sig lidt som en busk... Men spørgsmålet er...
Vil der mon komme blomster til foråret i så fald hvor gammel plejer de at være før der kommer blomster og vil bære frugt.
Den spændt ventende :)...
Skrevet af: Lone Brems, 22. januar 2009 kl. 9.55
Hej Linda Olsen
At beskære sine planter kan være en vanskelig afvejning mellem plantens naturlige vækst og den vækstform, vi som plantedyrkere ønsker at fremme. Erfaring er en god makker at ha' med sig og det har du jo nu: topkapning giver ofte mange sideskud.
Alderen ved blomstring er svær at angive blomstring afhænger af plantens vækstbetingelser i bred forstand. En plante i god trivsel med sundt løv (og her er temperatur, lysforhold, jordblanding, rodens fysiske udviklingsmuligheder, vandtilførsel, træk og fysisk slid iøvrigt vigtige forhold at tilpasse til plantens vækstkrav) vil blomstre ja :-) når tiden er inde.
Så vent og når det sker, er det vigtigt at skabe gode forhold for bestøvning (insekter skal have adgang / du må igang med en lille fjer eller en blød pensel).
Med venlig hilsen fra
Lone
Med venlig hilsen
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 23. januar 2009 kl. 20.23
Lone Brems er, for mig, efterhånden et kendt navn i disse spalter. Du er godt formulerende, især til efterfølgelse/lærdom. Jeg vil gerne vide om du er i Guruen eller hvordan. Også meget gerne, hvem der er dine kollegaer her i spålterne, nærmest for nysgerrighed. håp
Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. januar 2009 kl. 15.39
Linda Olsen, tag du blot toppen af planten, det sikre busket vækst. I naturen bliver træet 38 meter højt, så beskæring er under alle omstændigheder nødventig.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Linda Olsen, 25. januar 2009 kl. 13.50
Eivin Knidsen, jeg vil takke for suplerende viden.
Venlig hilsen
Linda :)
Skrevet af: Bent Nielsen, 10. september 2009 kl. 10.49
Jeg vil gerne et foto af en plante
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Nektarin træ