Skrevet af: Aske Elgaard Christensen, 19. januar 2009 kl. 9.43
Goddag alle sammen.
vi er 3 drenge på HTX som har fået til opgave at finde noget man kan hælde i det vand, man har sine påskeliljer i. det materiale som skal bruges, skal forøge den afskårede påskeliljes levetid. er der nogle som har nogle ideer vi kan teste og afprøve, eller ved hvad man kan gøre så ville det være rart hvis i lige skrev det.
Skrevet af: Lone Brems, 19. januar 2009 kl. 14.53
Hej Aske
En måde at forlænge afskårne blomsters "levetid" på er at tilsætte sukker og citronsyre til vandet i vasen. 125 g sukker og 5 gram citronsyre pr liter vand.
Vær opmærksom på bakterievækst på blomsterstilken: Når der er for kraftigt et lag bakterier er det ikke længere muligt for blomsterhovedet at "suge" vand op gennem stilken resultat: Blomsten visner.
Der er flere måder at hindre bakterievækst på: vasen stilles koldt om natten (ned til 5 grader) eller man snitter 1 cm af blomsterstilken af hver dag, skyller de "friske" stilkender under den kolde hane og giver friskt vand i den rensede vase.
Påskeliljer skal kun have så meget vand i vasen, at 2 cm af stilken er dækket.
Og lige en ting mere: Det vand, som påskeliljen har stået i indeholder giftstoffer så drik det ikke!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Eivin Knidsen, 19. januar 2009 kl. 16.54
Det er rart at se, at de unge mennesker nu også er begyndt at interessere sig for havedyrkning og havens glæder som sådan. Og hvilken fryd nu at vide, at der på landets lærerinstitutioner nu undervises i havedyrkning og kultivation som sådan.
Mvh Eivin
Skrevet af: Sten Porse, 19. januar 2009 kl. 17.26
Nu spurgte drengene om metoder, de kan teste. Derfor kan der være brug for at nævne et par andre:
1. læg en kobbermønt (det må nødvendigvis være en 50-øre) i vandet, som de afskårne blomster står i
2. tilsæt vandet lidt sukker
3. tilsæt vandet noget af det "holdbarhedsmiddel", som blomsterbutikkerne giver med, når man køber en buket
Skrevet af: Eivin Knidsen, 19. januar 2009 kl. 17.31
Ja, jeg mener, vi andre måtte gå ud af 7. klasse, og dengang var undervisningen ikke så omfangsrig at der blev tid og plads på skemaet til meget andet end regning og stavning. Vi havde også tysk og engelsk, men det var også dengang hvor alle var bedre til tysk, end de er i dag, der er vel næppe det unge menneske, der taler tysk mere. Selvom man kan mene, at de unge mennesker i dag har mere brug for at kunne netop dette sprog, end vi andree i sin tid havde, vi skulle jo for størstedelens vedkomne jo bare ud og være landarbejdere eller håndværkere. Ja, jeg kan nu huske Niels, eller "professoren" som vi også kaldte ham, han skulle ind på det der fine gymnasium, men han kunne også den store tabel allerede i 3. klasse, akke-ja...
Skrevet af: Martin P, 19. januar 2009 kl. 18.30
Jo jo, nogle unge mennesker kan skam sagtens tale tysk (mig)...
Skrevet af: Eivin Knidsen, 19. januar 2009 kl. 20.55
Det var godt!
Mvh Eivin
Skrevet af: Anne Demant, 20. januar 2009 kl. 16.12
Noget til at komme i vandet er det jo ikke. Men vasen skal være ren. Bruger I metalkrus (kobber/tin) forlænger det faktisk påskeliljernes liv. Det naturlige liv der er på blomsterstilken danner kulsyre der gør vandet surt, det gør at der opløses lidt kobber (Sten Porses 50 øre) der bliver til kobbersalte som mikroorganismer ikke kan tåle.
Så er det bedst der ikke er tomater og æbler i nærheden, da de udskiller ætylen, som ælder både stueplanter og buketter.
Til at komme i vandet er der mange slags "buketfrisk" i handlen, jeg bruger det aldrig, så hvordan det er skal jeg ikke kunne sige. Jeg har også hørt om at komme en magnyl (smertestillende tablet) i vandet, men kender ikke til om det virker.
Skrevet af: Aske Elgaard Christensen, 26. januar 2009 kl. 10.00
Mange tak for de gode og forklarende svar, det har været til stor hjælp!
Venlig Hilsen HTX-> AATG-> ØUV eleverne
Skrevet af: Eivin Knidsen, 26. januar 2009 kl. 11.45
Velbekomme kære drenge, i må skrive en god opgave så!
Mvh Eivin
Skrevet af: Green, 26. januar 2009 kl. 23.25
Citronvand den gammeldags gule slags.
Der er både citronsyre, sukker og holdbarhedsmiddel i.
Skrevet af: Aske Elgaard Christensen, 2. februar 2009 kl. 13.23
Det er mig som er den anden person som er med til at skrive opgaven :)
Skrevet af: Aske Elgaard Christensen, 2. februar 2009 kl. 13.25
Jeg er også med i opgaven :)
kh Dennis
Skrevet af: Lone Brems, 2. februar 2009 kl. 13.56
Hej Aske, Dennis og Casper.
Nu lyder det som om I har afleveret opgaven ku vi andre få lov at kigge med?
Kan I henvise til et sted, hvor vi kan google den?
Kan I lægge besvarelsen ind som et indlæg på denne tråd i Havenyt's Forum?
Eller hvis den er rigtig god :-) sender den til redaktøren for denne side på mailadressen fra bjælken nederst på siden.
Den nysgerrige
Lone
Skrevet af: Eivin Knidsen, 2. februar 2009 kl. 14.14
Den opgave er nok til UG med kryds og slange
Mvh Eivin
Skrevet af: Søren S Duun, 3. februar 2009 kl. 11.04
Et lille fif fra Else (Liljeshoppen) er at, hvis ikke at de blomstre i haven kan det skyldes kalkmangel eller at der står for mange sammen, så skal du graves op og deles
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan Opbevares påskeliljer?