Forum

Enlig Pigeon

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frithioff Johansen, 17. november 2008 kl. 17.02

Jeg har plantet et enkelt Pigeonæbletræ i min have i Nordskåne. Det eneste æbletræ, men en gammel nostalgisk drøm. Nu er sådan et træ ikke særlig almindeligt på de kanter – slet ikke i et skovareal. Så spørgsmålet er, om det er halsløs gerning uden et andet træ til bestøvning? Og hvilke sorter kunne i givet fald bestøve?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. november 2008 kl. 19.50

Pigeon æbletræet kan bestøves af : Cox Orange-Discovery-Filippa-Guldborg-Ingrid Marie-James Grieve-Prima-Redfree-RødAnanas og Transperent Blanche. Frit oversat fra Haveselskabet. Du kan evt. pode et par kviste af ovenstående på dit træ.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frithioff Johansen, 17. november 2008 kl. 21.39

Tak for svar – jeg vil forhøre mig hos de nærmestboende, hvilke æbletræer, de har. De nærmeste æbletræer er vel 300 m. væk – det går vel nok.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. november 2008 kl. 22.56

300 m. – så skal en bi være heldig for at finde dit træ. Jeg vil anbefale dig at plante et bestøver træ, eller podningen.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frithioff Johansen, 18. november 2008 kl. 8.56

Tak skæbne – jeg troede, bier var mere kosmopolitiske. Jeg planter et træ mere, jeg ønsker mig også et Guldborg.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. november 2008 kl. 20.12

Guldborg er et dejligt ævle, så god fornøjelse. Du kan lige nå at plante hvis ikke I har snestorm og frost deroppe mod nord.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Lergaard, 20. juli 2009 kl. 19.24

Kære Frithioff
Hvordan gik det med dit pigeontræ. fik du det podet, eller købte du et guldborgtræ?

Jeg regner med at plante et pigeon her i kolohaven senere på året, men kan jo se, at jeg skal i gang med en rundspørge om naboernes æbletræer.

mvh
Tove Lergaard

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frithioff Johansen, 21. juli 2009 kl. 9.11

Kære Tove,
Pigeontræet stortrives i vores have i Sverige (hvor jeg sidder lige nu) med masser af æbler, som netop er begyndt at rødme.

Guldborgtræet har det knap så godt – men det nåede vist at blomsterflirte med pigeonen – dog tror jeg, hjortene har spist af det siden. Det ser dog ud tll at overleve. Begge havde jeg beklædt med trådnet i vinters.

Hjortene kan åbenbart bedre lide æbletræer end andre frugttræer. Kirsebærtræet har ingen rørt – undtagen netop nu, hvor fuglene har taget de sidste bær – men fuglene skal også have det godt.

Bedste hilsener
Frithioff

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 21. juli 2009 kl. 12.35

I min kolonihave plantede jeg et lille Pigeon her i det tidlige forår. Jeg købte det i Bilka, og valgte det, fordi der i forvejen stod et lille bitte Rød Ananas i haven.

Pigeon'en har allerede sat 22 æbler, og Ananasen har sat 18 stk., så alt i alt er jeg meget tilfreds og glad. De står i hver sin ende af haven, og der er ikke andre æbletræer i nærheden, kun paradisæbler.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 20. oktober 2009 kl. 12.35

Frithioff :
Jeg går ud fra at den pigeon du har plantet, er en "Ildrød Pigeon". Denne og flere andre danske pigeoner er faktisk ikke så ualmindelige i Sverige. Wöldikes Pigeon (meget gammel dansk sort) er gået totalt i glemmebogen i Danmark, men den er almindeligt kendt i Sverige. Måske trives pigeonerne bedre i Sverige?

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frithioff Johansen, 20. oktober 2009 kl. 12.52

Jeg tror, det er ildrød pigeon. I hvert fald er næsten alle æbler modne nu og smager pragtfuldt. Nogle skal have lov til at hænge til sneen kommer (om de får lov) – det er smukt.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 20. oktober 2009 kl. 13.04

Bliver faktisk helt nostalgisk. Vi havde et Ildrød Pigeon-træ for år tilbage i vores gamle have. Savner faktisk at have sorten, både fordi de smager godt og – som du selv siger – det er et smukt syn, når de hænger på træet :-)

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 21. oktober 2009 kl. 7.39

Hvis du stadig har problemer med hjortebid, så hæng noget uld fra får op i træet eller i haven. det har jeg haft gode resultater med.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Hansen, 21. oktober 2009 kl. 9.35

I forhold til at holde hjorte/rådyr/dådyr væk, kan løsningen også være små poser med menneskehår i. De hader lugten af alt hvad der har med mennesker at gøre.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 15.09

Vi havde en tråd om samme emne tidligere og her blev nævnt hjortetaks olie, dyreblod, menneskehår, ulveurin (som senere viste sig ikke have nogen virkning). Hos dansk skovudstyr.dk sælges et kemikalie som skulle være meget effektiv. Midlet bruges bl.a. til at hindre råvildtet i at gnave i juletræerne.

Nyt svar til emnet »Enlig Pigeon«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Enlig Pigeon

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider