Forum

Såning af Rød Montbresia

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: HannahPigen, 28. september 2008 kl. 15.13

Er der nogen der har erfaring med at frøformere/så rød Montbresia, eller Montbresia i det hele taget?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. september 2008 kl. 15.40

Ja, de kan jo altså sagtens så sig selv, men de kommer også godt hvis du selv vil bestemme hvor de skal stå. Du skal tage de store "knuder/frø" og lægge i jorden. Det varer så også lige 1–2 år længere inden de blomstrer. Sår du dem nu, skal du dække dem over i vinter. Du kan også så i en kasse så ved man jo hvor man har dem, men det er bedst til foråret. Men hvorfor ikke lægge løg?, det er da nemmere (og de breder sig hurtigt) Du må godt få nogle orange løg hvis du er interesseret. De er ikke så følsomme for
frost som de røde.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. september 2008 kl. 15.46

UPS, der røg altså lige noget ud,- i de store "knuder" sidder frøene, det er dem du skal så.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HannahPigen, 28. september 2008 kl. 17.27

Tak for oplysningen Anne Demant :)

Jeg vil kun gøre det for at prøve... jeg kan godt lide at eksperimentere lidt. Det var sødt af dig at tilbyde orange, men dem har jeg selv mange af

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 29. september 2008 kl. 22.02

Hej Hannah
Den høje røde Lucifer Montbretia, jeg har, har jeg selv sået fra frø for en del år siden. Såvidt jeg husker såede jeg den samtidig med andre staudefrø i min "planteskole" sidst i maj med udplantning aug/sept.

Men hvis du ikke kan vente, så prøv at så en lille plastbakke til med nogle af frøene, huller i bunden og "så- og priklejord" og vikle fiberdug el. fint net over og sætte det ned i havejorden el lunt sted. Måske har du små grønne spirer til foråret, ellers sæt da hele bakken helt ned i jorden og vent på spiring senere. Men gem nogle frø til såning sidst i maj.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HannahPigen, 30. september 2008 kl. 5.54

Hej Clara

Tak – det var da et forsøg værd :)

Nå skal bakken ned i jorden, for at undgå frost formoder jeg – sådan en lille afdeling må jeg have lavet i min "børnehave" ;)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 30. september 2008 kl. 10.26

Hej igen Hannah
For at være mere præcis: en spirebakke vinteren over skal bare halvt ned i jorden for at stå fast, den undgår ikke frost alligevel.

Hvis frøene ikke har spiret i foråret, vil det være godt at sætte den helt ned i jorden for at undgå udtørring.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Matias Yssing, 11. juli 2011 kl. 23.43

Hej hvornår skal man så kepaløg og rødløg for at de er klar som sætte løg???

Nyt svar til emnet »Såning af Rød Montbresia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Såning af Rød Montbresia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider